Nieuw voorstel aan Fred Spijkers was Re: Kamer wil haast met zaak-Spijkers

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Sep 10 07:33:53 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/9/6 Henk Elegeert <hmje at home.nl>:
> http://www.volkskrant.nl/binnenland/article1064461.ece/Defensie_kan_zaak-Spijkers_nooit_winnen
>
> "
> ANALYSE, Sheila Sitalsing, Martin Sommer
> gepubliceerd op 06 september 2008 02:45, bijgewerkt op 22:09
>
> den haag - Klokkenluider Fred Spijkers is voor het ministerie van
> Defensie een nagel aan de doodskist geworden.
>
> Als er een ding duidelijk is na de handreiking die het ministerie van
> Defensie woensdagavond deed aan zijn oud-werknemer Fred Spijkers, is
> het dit: de kwestie is een gebed zonder end. Dicht kan het dossier van
> [...]

We kennen de voorgeschiedenis, en dan nu diezelfde Volkskrant!

http://extra.volkskrant.nl/opinie/artikel/show/id/1363/Zaak-Spijkers_moeilijk_oplosbaar_zonder_regels
"
 'Niettemin heeft Spijkers de handreiking van de staatssecretaris
afgewezen. Betrokkenen laten doorschemeren dat de voormalige
maatschappelijk werker onmogelijke eisen stelt en helemaal niet
geneigd is om tot een vergelijk te komen. Klokkenluiders zijn niet
altijd de meest meegaande types. Spijkers lijkt zijn strijd tegen
Defensie als zijn levensopdracht te beschouwen.'
"

Hetgeen wat mij betreft de bevestiging vormt van de schier
onmogelijkheid dat Defensie uberhaupt zelf nog in staat is dit
conflict tot een bevredigend einde te brengen.

Het conflict kent al veel te lang een slachtoffer die onevenredig veel
klappen krijgt te verwerken dat daar onmiddelijk een eind aan dient te
komen.

Het  'Fatsoen moet je doen' van Balkenende wordt aldoor een steeds
wrangere gedragslijn waarlangs het met burgers afrekent dat de TK hier
geen andere keuze heeft dan drastisch in te grijpen.

De omgang van de overheid met een klokkenluider kan door de TK niet
als een lakmoesproef geworden in de zaak-Spijkers, daarvoor speelt
deze zaak zelf al veel te lang, en is evident dat die zeer zuur
uitvalt. En niet alleen voor Fred Spijkers, maar voor de gehele
Nederlandse gemeenschap die met een dergelijke overheid een
kostmisselijke bullebak tegenover zich heeft.

De TK kan hier niet langer ongemerkt aan voorbijgaan, en de
verantwoordelijk blijven ontlopen die het tegenover alle burgers van
dit land heeft te dragen.

Het voorbeeld in de Volksrant laat overduidelijk zien hoe zelfs
burgers (en media) in dit land tegen elkaar worden uitgespeelt in dit
conflict. De zoveelste onverantwoorde misdaad van dit en vorige
kabinetten, voor het merendeel christelijke, met name CDA!!

De zienswijze als zou dit enkel een zaak zijn tussen Defensie en Fred
Spijkers lijkt me hier allang achterhaald. Het is en vormt een
regelrechte bedreiging voor een ieder die enig recht ontleent, of nog
wil gaan ontlenen aan de werking van de(/onze) democratie. De huidige
situatie is een door en door door de politiek, en politici geleidt
gedrocht dat een bom legt onder het fatsoen van een Mensenrechten
onderschrijvende democratie !! Zum Kotsen!

Daarom de TK heeft de taak d(i)e democratie en daarmee gepaard gaande
waarden te herstellen en de verantwoordelijken ter verantwoording te
roepen en desnoods te vervolgen.

Henk Elegeert