Nieuw voorstel aan Fred Spijkers was Re: Kamer wil haast met zaak-Spijkers

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Sep 5 20:44:34 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/9/5 Marcel van Dalen <m.dalen10 at chello.nl>:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Belangrijk is nu de opstelling van de Tweede Kamer.

Wat mij betreft is helder dat dit een voortzetting is van eerder door
de Staat/Defensie ingenomen standpunten en dat het dispuut

> Accepteert de Tk de brief van De Vries?

Dat kan eigenlijk niet, immers:

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Politiek/Pieter-van-Vollenhoven-zwicht-voor-druk-kabinet.htm
"
Pieter van Vollenhoven zwicht voor druk kabinet

vrijdag 11 juli 2008 11:10

Pieter van Vollenhoven heeft zich teruggetrokken als vertrouwensman
van klokkenluider Fred Spijkers, de man die misstanden bij Defensie
aan de kaak stelde.
De aangetrouwde prins besloot dat onder druk van onder anderen premier
Jan Peter Balkenende, minister Ernst Hirsch Ballin (CDA) van Jusitie
en staatssecretaris Jack de Vries (CDA) van Defensie.
Bemiddelaar
Het kabinet is niet blij met de rol die Van Vollenhoven heeft gespeeld
bij het onderzoek naar de Schipholbrand en vreest gezichtsverlies als
het dossier van Spijkers geopend wordt.

Pieter van Vollenhoven stelde zich anderhalve maand geleden
beschikbaar als bemiddelaar. Inmiddels houdt FNV-voorzitter Agnes
Jongerius zich met de zaak bezig.
De RVD wil geen mededeling doen over de zaak, maar wijst erop dat er
rechtstreeks overleg is tussen Spijkers en het ministerie van Defensie
om tot een oplossing te komen.
"

... sneden (hem: Fred Spijkers) de pas al eerder af om (via een
bemiddelaar) tot een minnelijk schikken te kunnen komen. De TK kan
hier echt niet langer omheen, en dient m.i. de regie hier NU over te
nemen.

Dat rechtstreeks overleg is tussen Spijkers en het ministerie van
Defensie, wordt door laatstgenoemde misbruikt om de strijdbijl maar
weer eens op te graven !!

De RVD raaskalt derhalve, er komt zo geen oplossing ....

Balkenende kun je gerust vergeten wat dat betreft, want niet in staat:
´Fatsoen moet je doen´  nu nog vorm te gaan geven. Die is bovendien
bang, om als ´Kabinet´, niet met één mond te spreken, en dat is - zo
moeten we dat begrijpen - nu tenminste wel het geval.

Dat ie de ´Regering´ daarentegen mee sleurt in diens onmogelijke
opstelling, zal ´em kennelijk een worst zijn!

Voor De Vries een Motie van Wantrouwen, dunkt mij, en voor dit
Kabinet, dan toch voor Balkenende minstens een Motie van Afkeuring ?!!

Of zijn die ´instrumenten´ inmiddels afgeschaft of al te zeer uitgehold?

> Of komt nu eindelijk er meer politieke belangstelling voor de voorganger van
> Jack de Vries: Cees van der Knaap, thans burgemeester van Ede?

Zou  een geode zaak zijn.
Onbegrijpelijk dat de Vries daar uberhaupt aan refereert. Schandalig zelfs.
Het maakt helder dat alles, behalve over is met die psychologische
´oorlogsvoering´ tegenover  (mede-)burger Fred Spijkers.

> Hij bracht tenslotte het dossier Spijkers bij het Nat. Archief!
> En destijds was de TK daar tegen maar de TK deed verder niets!

Kortom Marcèl: de TK is het aanzichzelf verplicht de geloofwaardigheid
NU op te vijzelen!!

Wanneer gaat de TK inhoudelijk in op deze brief?

Henk Elegeert
Overigens: laat de waarheid zich 'minnelijk schikken'?