Wegkijktip: Duurzame energie

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Oct 29 06:44:46 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 27 oktober 2008 22:04 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks
<fluks at combidom.com> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Net de Tegenlicht-uitzending van de VPRO gezien over duurzame energie.
>
> Er werd ons wijsgemaakt dat onze grote vijand de energieverkwistende
> *deurbel* is,

Nou ja, het staat voor de veelheid van verkwisting van energie middels
transformatortjes, zoals  de oplader van je mobieltje, je
MP3/4-player, en die van je laptopje, je standby printer, je telefoon,
je televisie, je videorecorder, je halogeenlampen, etc ...

Leuk wel, dat kukeleku - geluid, in het begin. ;)
Zou die 3x gekraaid hebben? :)

Een half uur zon levert voldoende energie ... dat lijkt me essentiel !!

Grappig, vijf heren rond een tafel vormt precies het beeld van dit
land: praatgroepjes, die eindelooos .... :) Overigens verder weinig
echte cijfers.

Duidelijk is dat dit land met - Balkenende´s innovaties - mijlen ver
achter lopen op de (internationale) ontwikkelingen, en dat die
natuurlijk ook de(/onze) concurrentie positie(s) aan zullen gaan
tasten, als ze dat nu al niet doen.

Met die oliedommehogedollarprijzen daarmee prijzen we ons in dit land
natuurlijk uiteindelijk ook gewoon uit de markt, en dat terwijl we een
Noordzee voor ons hebben liggen waar meer energie gegenereerd kan
worden dan we ooit zelf nodig zullen hebben.

"
 Don't miss the following programmes on National Geographic Channel

Man-Made Sun
Hierna op tv: donderdag 30 oktober, 13:00

De wereld van Concentrated Solar Power (CSP), een technologie om de
zonnestralen te gebruiken om hele gemeenschappen van energie te
voorzien.
"
... is een ander voorbeeld.

Ra (Egyptische Zonnegod van alles) levert in 1 uur meer energie dan we
1 jaar nodig hebben op deze aarde. Dat moet je toch aanspreken. ;)

Maar zonder gekheid, het is natuurlijk van de zotte dat we die olie -
een omzetting van zonne-energie in miljoenen jaren - ge-/misbruiken,
als het ook op (een) andere manier(en) - en ook nog veel
rechtstreekser - kan, zonder al die vervelende effecten ....

Wind-energie, maar dan alleen als die anders dan met eeuwenoude
technologie tot stand kan worden gebracht. Leuk hoor, zo´n windmolen,
maar liever niet in mijn buurt, en bovendien, dat kan onmogelijk de
beste oplossing zijn.

Daarnaast, op veel plaatsen heeft het bovendien eigenlijk geen enkele
zin. En, wat moet je met windenergie boven een kilometer? Een nogal
zweverige uitspraak, lijkt me. Ik kan er me niets bij voorstellen.
Iemand?

En, wat ik al eerder zei, men moet naar kleinere systemen. Daarmee kun
je ook pas echt gaan concurreren. Weg dus met die onnozele energie
verslindende netwerken. Zelf zorgen voor de energie voorziening kon -
zeker voor bedrijven - ook nog wel eens veel concurrentie voordeel
opleveren. Groot en centraal vs klein en decentraal ....

Een overheid (vele overheden) die groot aandealhouder (nee, het staat
er goed) is/zijn, blokt natuurlijk een proces richting klein en
decentraal, en concurrentie van de zich (nog) ontwikkelende markt.

Het rekenvoorbeeld van het deurbelletje?
Elke deurbel: 50 kw/uur gemiddeld, x 200 000 000 000 miljoen = 10
miljard kw/uur, zijn 2 grote kolencentrales van 600 megawatt. Klopt
dat?

Nuttig gebruik: gemiddeld 1 uur per jaar, en alleen als je veel vrienden hebt.

... en dat in Europa. ;)

Shit, komt je beertender daar natuurlijk ook nog bij?!!
Bij 4,2 kw 8,00 euro per dag, 15,00 euro per weekend.... ;)

Ook netbeheerders vormen een blok aan het been voor een innovatieve
open markt op energie gebied. Vandaar dat oeverloze gezeur over
overheden die dit of dat moeten. Als men nu eens gewoon zorgt dat daar
meer vrijheid komt voor (de kleine) ondernemers ....?!!!!

Voor investering (particulieren) niet, afvoeren naar Banken wel, ....
dat wekt geen vertrouwen.
Vele burgers kunnen niet eens zelf investeren omdat ze volstrekt
opgesloten zitten in huurconstructies waarin men nagenoeg zelf
helemaal niets kan, mag zelfs !!!

Dit hele land zit bijna op alle fronten helemaal vast betutteld, nog
zo´n voorbeeld:
... die (electrische)auto: Je kunt er alleen maar de weg mee op, waar
je vervolgens vast komt te staan. Een volkomen vastgelopen systeem,
dat bovendien oeverloos traag (geworden) is.

Hoe verplaatsen mensen zich en in welk tempo en goed geoutileerd
systeem zou dat (vele en vele malen sneller) kunnen?

Wat moeten we in godsnaam met een koets die veel sneller kan, maar
slechs het tempo van een dravend paard haalt? Wat is het onderliggende
probleem? Hoeveel energie heb je nodig als je maximaal bv. zo´n 5
kilometer nog zelf zou moeten rijden? De rest doe je per transport
systeem dat je binnen een uur van Maastricht naar Groningen, Berlijn,
London of Parijs brengt?!! Ja, je auto(otje) mag - nee, moet- mee. :)
Tenzij je minder waarde hecht aan je persoonlijk mobiele oufitje.
Scheelt enorm in transport kosten ...

Het is werkelijk absurd als je ziet en je realisseerd hoe wij dat
allemaal nog doen, zoals ergens begin anno 1900, ofzo. Ok, er ligt wat
meer asfalt, maar levert dat nu ook kortere reistijden op?

Voor 1 liter benzine betaal je 3 x zoveel geld voor je kilowatt/uur
als dat je dat van een zonnepaneel (zonder subsidie) zou halen. Velen
weten het niet en/of zijn misgeinformeerd, zegt ie (Ockels).

7 miljoen (auto´s) x 16m^2 = 112 000 000 000 m^2 = is 350.000 megawatt
aan power =
een enorme hoeveelheid minder uitstoot, veel schonere steden, veel
minder lawaai, vele file´s opgelost als men bovendien ook bereid is
over andere systemen na te denken, en aldus het aantal echte
kilometers weet terug te brengen, is er minder oppervlak nodig. :) In
elke geval, volgens Ockels bespaar je dan 2/3 van de kosten (tov
huidige tarieven).

Of maak ik (ergens) een rekenfout?

Henk Elegeert