Bericht van mijn vriend Michael Moore

Thu Oct 2 14:24:30 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Obama is een intelligent man, die weet waar de kansen liggen. Een verademing
>na jaren van presidentschap door randdebielen en mensen met spraakgebreken.

 Bush is de slechtste Amerikaanse president ooit - en daarmee kan het boven-
 staande geen argument zijn. De volgende president zal sowieso iemand zijn
 die beter is dan Bush, de volgende vice-president zal beter zijn dan Cheney
 - wie het ook wordt.

 In plaats van zo absoluut te reageren als Moore doet, kan men ook met een
 kwinkslag terugslaan. Iets in de trant van 'dat na het schoonwassen van het
 bankwezen voor 700 miljard zullen allen die vastzitten voor economische
 delicten amnestie gaan krijgen'.

 Kijk, dan zegt men hetzelfde als Moore maar het komt veel sympatieker over.
 Daarenboven relativeert men de leemte van de kennis in het eigen standpunt.

 De koersen stabiliseerden zich overigens nadat de Afgevaardigden die 700
 miljard dollar *afwezen*. Dat suggereert dat het inderdaad volkomen onnodig
 is - gewoon een extra zakcentje voor bankcowboys.

 Zelf twijfelde ik maar ik neig steeds meer naar het niet-ondersteunen van
 deze lieden. Die enorme haast die veel politici en economen menen te moeten
 hebben dat wel te doen, geeft te denken.
 Of het ondersteunen van de sterkste schouders helpt dat is onduidelijk, of
 het nodig is de sterkste schouders te ondersteunen is onduidelijk - maar wat
 hoe dan wel duidelijk is dat is dat de burger door overheden wordt opgezadeld
 met nieuwe schulden opdat dezelfde overheiden kunnen gaan gokken.
 Je zou haast hopen dat het alsnog misgaat zodat ze alsnog op hun bek gaan.

 Dat niemand in Europa de Europese overheden meer vertrouwt komt louter door
 het negeren van de immigratie-problematiek en het doordrukken van de Euro-
 grondwet (nog mazzel dat de Ierse economie momenteel in elkaar stort). Zoiets
 koopt men niet af door de burger met extra schulden op te zadelen. Idem dito
 in de States: het fiasco van de oorlogen van Bush (want door de financiering
 van de bodemloze put daarvan onstond mede de krediet-crisis) laat zich niet
 afkopen door nieuwe schulden te maken.

 Michael Moore heeft gelijk - maar je moet er niet aan denken dat hij dat zal
 gaan krijgen...

 Marc Fluks, Amsterdam