(Her)investeren in verzuiling?

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Nov 27 14:47:30 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/11/27 Aris B. <B.Aris at tweedekamer.nl>:

> Ik kreeg op mijn (Bijzonder-Neutrale, dus niet openbare) Montessori-school zó goed bijbelles (aangevuld door "Woord voor Woord" van de IKON op zondagavond; Bijbelverhalen naverteld) dat ik in zomervacanties tweemaal de bijbelquiz won  als logé in het gezin van mijn oom en tante, beide Vrijzinnig -Protestant dominee die bij iedere maaltijd uit de Bijbel voorlazen. Ik ben overigens nog steeds agnost.

Wow. En nu Bernard, ben je de dominee/pastor der agnosten? ;)

>  En Humanistisch Vormings-onderwijs (HVO) leert kinderen dat je niet hoeft te geloven om (toch) een normvast burger en medemens te zijn. Immers, zo zegt de radioreclame van het Humanistisch verbond, anders "zijn we aan de goden overgeleverd", oftewel aan Rouvoets schaamhaar-controle in Bijlmer-kelderboxen.

Voor een Breezer wil ik wel even kijken,  Bernard ... ;)

>  Als men de verhalen uit de Bijbel (het Oude Testament is ook als guerilla-handleiding te lezen!) maar algemeen en niet-dogmatisch weergeeft en vertelt, is het gewoon een stukje beschaving en algemene ontwikkeling.

Idd, uit de tijd dat we nog geen wetenschappelijke methoden
gebruikten. De beschaving en ontwikkeling is nu juist ver zoek. Het is
alles behalve dynamisch, en deterministisch bovendien.

>  En voor zowel Bijbelles als HVO bij het Openbaar Onderwijs geldt dat het als facultatieve optie aangeboden kan worden; het is er zeker niet verplicht.

Uiteraard. Overigens het niet verplichtende karakter, betekent niet
ook automatisch dat het geen sporen achterlaat. Er is anders gezegd,
een appel op te doen!

>  Niet te snel koudwatervrees hebben dus!

Ik heb geen last van koudwatervrees, Bernard, wel van de sluipende
verdere zgn christelijke moraal die ik nu eenmaal zeer verderfelijk
acht. Je kiest -zo valt mij op-  de zgn. gemoedelijke kant of heb je
dat uit hun guerilla-handleiding? ;)

Henk Elegeert