Update: Noordpool vriest aan - en niet af

Wed Nov 19 11:00:53 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Een tijdje geleden kondigde ik hier aan dat ik een klimaat-pagina,
   http://www.fluks.combidom.com/fluksweb/climate.htm
heb gemaakt.

Deze pagina toont ondermeer de Noordpool op haar kleinst en de Zuidpool
op haar grootst (dat was op het moment dat de Zon in het september equinox
stond) maar ook haar huidige toestand. Bron is de NSIDC - *de* bron waar-
naar men *behoort* te refereren (oftewel: het KNMI liegt aan de lopende
band over de toestand van het klimaat in het algemeen en die van de Noord-
pool in het bijzonder).

De rode lijn geeft aan wat het 'hoort' te zijn.

Aardige is dat 'vandaag' (momenteel: 17 november 2008) de oppervlakte van
het Noordpoolijs *groter* is dan wat men op basis van metingen in het
verleden (1979-2000) zou mogen verwachten. Er zou toch geen ijstijd zitten
aan te komen ? Zaterdag daalt er zowaar een koude-golf over Nederland
neer, dit zijn moeilijke tijden voor klimaathysterici (die zitten voor de
kachel te klappertanden).

Laten we maar zeggen hoe een eeuwige 'inconvenient truth' haaks kan staan
op de werkelijkheid van alledag.