financiers van Obama

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Nov 13 02:53:32 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 12 november 2008 20:08 heeft Mark Giebels <mark.giebels at gmail.com>
het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Nog wat klokken horen luiden?
>
> Zou trouwens nogal vreemd zijn als Obama veel geld had gekregen van de
> 'big oil' bedrijven.

Nee, hoezo?

> Hij had immers een fikse windfall tax
> voorgesteld.

Ja en, reden te meer toch hem aan zich te binden ?!! Dat het nergens
uit ´mag´ blijken, dat lijkt mij nu weer wel erg logisch. Het zal je
idd in dat opzicht meer moeite kosten om het te vinden. Onvoorstelbaar
dat je dat niet wilt zien ...

> Of zoals een Republikeinse kennis van me het zei, "he
> will tax the bejezus out of oil companies".

Wat is daar mis mee? Je kunt je beter afvragen waarom dat tot nog toe
nooit gebeurde en waarom hen nagenoeg een monopolie in handen is
gegeven. Dat had en heeft namelijk niets met de economie/marktwerking
te maken, maar alles met politiek en/of strategie ... en de sprookjes
van de onfeilbare marktwerking .....

Als je dat doorziet ben je op de goede weg .... maar je voorbeeld laat
geeft iets anders aan.
Ik heb van Obama nog niets gehoord of gezien dat in de richtng wijst
het oude economisch-denken en de samenhang werkelijk door te hebben.

> Gezien de huidige
> olieprijzen nu niet meer echt relevant, maar dat is een ander
> verhaal...

Onzin, dat is het korte termijn denken waar je in dergelijke
problematiek (de langere termijn) niets aan hebt.

Als je hen serieus neemt:
http://www.nrc.nl/economie/article2058156.ece/IEA_ernstig_tekort_aan_olie_na_2010

..., en je kunt e.e.a. aan elkaar breien (spinnen was geen onzinnige
bezigheid, dus) ;) , weet je dat je aan "huidige olieprijzen" helemaal
niets op kunt hangen, en niks ander verhaal. :)

Sterker nog: de vorige olieprijzen hadden dus helemaal niets te maken
met vraag en aanbod (dat is er immers in overvloed) maar wat er mis is
(zie o.a. ´korte termijn denken´) met de/onze ´economie´, en politiek.
We zijn er nog lang niet vanaf, en het is dus nog steeds relevant.

Je denkt (nog) te veel in oude economische termen ...

"Well, i´ve been sleeping like a baby ...." (McCain)
Nu is het (even) mijn beurt. ;)

Henk Elegeert