Vrienden

Mark Giebels mark.giebels at GMAIL.COM
Wed Nov 12 14:43:27 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Marc-A, dat is wel heel defaitistisch, zoals je over de democratie
schrijft...

2008/11/12 Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at combidom.com>

>  [De kreet 'pragmatisch realist' vind ik in elk geval prachtig].
>
>  Ik heb eerder zoiets van: Obama heeft *ons* al afgeschreven. We doen er
>  helemaal niets meer toe.

Ik zeg niet dat het zeker niet zo is, maar dat is wel het laatste wat je
Obama aan kunt wrijven op dit moment. Participatie van de gewone Amerikaan
aan de samenleving en (dus) de democratie is een centraal begrip gedurende
zijn hele campagne geweest. Het geloof in vooruitgang van onderop itt de
vooruitgang aangestuurd vanuit de elite, rijken en de grote bedrijven,
waarvan de Republikeinen geobsedeerd zijn.

> Waar men Obama op zou kunnen beoordelen, zou
>  kunnen zijn,
>   - Invoering volksverzekering ziektekosten
>   - Einde aan oorlogen tegen Afghanistan, Iraq en aanvallen op Pakistan
>   - Energiebeleid (waaronder ik onder energie datgene versta dat de di-
>     mensie kg m^2/s^2 heeft en geen story over Atum/Chaos en Mercurius/
>     Sirius).
>  Ik kan mij niet voorstellen dat we Obama ooit op dit soort dingen mogen
>  beoordelen.

Dat weet ik niet, ik hoop van wel. Is hij in elk geval niet allemaal zelf
verantwoordelijk voor. Hoe vaak jij ook mag roepen dat hij de nieuwste
dictator, zelfs een nieuwe Hitler, is, voorlopig zie ik het
tegenovergestelde.

> Over 4 jaar komt hij gewoon met iets anders dan 'change' aan-
>  zetten om te worden herkozen... Dat lijkt mij veel waarschijnlijker.

Uiteraard. Dan wil hij namelijk op dezelfde weg verder...

Groeten,
Mark Giebels