Obamania

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Thu Nov 6 08:29:49 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ik volg de skeptische richting welke Marc Fluks volgt: die Barry Obama
lijkt me zeer bekwaam maar individueel niet bijzonder. Typisch het product
van een wat wazige moeder (antropoloog) en passerende (stief)vaders, met
grootouders als anker voor het expat-gezin.

Op de avond voor de verkiezingen las ik voor het eerst bij NRCH een
politiek-inhoudelijke vergelijking tussen McCain en Obama: ik zag geen
verschil op hoofdpunten. Volgens mij weet vrijwel niemand wat het programma
van Obama inhoudt. Alle loftuitingen gaan over de stijl en het imago. Ook
op deze lijst. Vandaar dat ik een vergelijking met de historische hausses
rond Hitler en Mao Tse Toeng niet geheel ongepast vind.

Dat hij het  Amerikaanse gezondheidsstelsel wil hervormen, lijkt me
belangrijk - ook Hilary Clinton beet hier destijds haar tanden op stuk.
Verder heb ik weinig gehoord, midden in een internationale bankcrisis, over
(de ondergang van) het neoliberalisme, en vrees dat de inval in Irak wordt
gerekt en die in Afghanistan wordt verergerd. Dus - lood om oud ijzer.

Kortom, heersend rechts kan tevreden zijn, en institutioneel links bewijst
opnieuw haar wereldvreemdheid.

Laten we maar hopen dat deze wisseling van de wacht op enkele kleine punten
enige vooruitgang brengt... Onder andere, dat Obama de val van het
clientelisme weet te mijden (iets waar Democraten iets bekwamer in lijken).

Henk Vreekamp, Utrecht