Obamania: Felicitaties

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Wed Nov 5 13:56:26 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:

>  Hein, gefeliciteerd -

Jij ook, en vooral "We The People".  Obama is een hartstochtelijke
democraat, naar het zich laat aanzien.

> jij betoonde je hier van meet af aan enthousiast
>  voorstander van Obama. Voor jou moet dit een leuke dag zijn...

Heb de hele nacht opgezeten, en alles gevolgd. Heerlijk. Gewacht op zijn
speech in Chacago. Die wilde ik live zien en horen. Toen ben ik vredig
in slaap gevallen, op de stoel. dat was mijn Obama-nacht.

>  Ik kan jouw enthousiasme echter niet delen. Zelf zie ik in Obama nog steeds
>  een conservatief, een vrijmetselaar en ik vraag me af waar 's mans 'change'
>  zoal voor staat (ik vermoed: voor de wisseling van de wacht).

Die change staat voor iets anders dan change of administration, of
change of power. Deze change is een ware transformatie. En ja, daar
scieden onze wegen, M-A. Voor mij zijn de ziel, de geest, emoties,
spirit (etc) geen Yin Yangen maar noodzakelijke onderdeel van ons leven
op aarde. Voorbij het ego, richting ziel, zoals Eckart Tolle dat ook zo
mooi beschrijft (A New Earth). Mij heeft dat altijd gedreven, in de
politiek, en erbuiten. Daarom doe ik wat ik doe: mediation: gesprekken
faciliteren waarbij conflicterende partijen via een echt, goed, eerlijk
gesprek tot heling komen. Heling ja. Heel-wording van wat uiteengesceurd
is. Ik herken dat ik Obama, al vroeg. Daarom liep ik me stuk tegen het
cynisme van D66, de spelletjes om de macht, de posities, de ikjes die
vooraan willen staan en vergeten dat het om ándere dingen gaat. Obama is
sinds lang, heel lang (misschien wel sinds Mandela en Gandhi) weer een
ZIEL in de politiek. een Grote Ziel (Mahatma). dat klinkt heel eng voor
je, en ik meen het. Grote zielen helen de mensheid, en het is tijd. Want
we staan aan de rand van de afgrond, met al dat IKKE en die hebzucht, en
die blindheid en schaamteloze zelfverrijking, ellebogenstrijd, noem maar
op. Amerika, maar ook, staan, met de huizencruisis en de kredietcrisis,
aan de rand van de afgrond. In dit soort tijden komen Grote Zielen naar
voren. Obama is er zo een, en het is aan hem om niet door de macht
gecorrumpeerd te worden. Ik wou dat we bij D66 (liberaal democraten)
plaats hadden voor meer ziel, ipv ego, macht, cynisme, scoringsdrift.

>  Waar ik me erg aan heb gestoord is dat 'Jerry Springer'-gegil van de toe-
>  hoorders van de presidents-kandidaten. Ook dat 'change' gedoe van Obama
>  stuitte mij danig tegen de borst (hij zou de kreet domweg gepikt hebben
>  van de campagne van Dwight Eisenhower).

Change is een terugkerend thema in de Amerikaanse politiek. Ook Clinton
gebruikte het. EDn ja, Amerikanen gillen graag. Ze zijn in dat opzicht
meer "kinds" (in de goede zin) dan wij "volwassen" Europeanen. Maar hun
enthousiasme heeft ook iets heel moois: mensen als Obama krijgen een
kans. In NL zou hij allang, allang, allang, door Elzevier, de
"columnisten", de gevestigde politiek 9ook D66) zijn afgeserveerd als
"ongel;eid projectiel", "Zwever", "Populist", en "Irreëel".
In NL tolereren we geen bezieling, geen ziel, geen geest. Alleen
cijfers, berekening, pragmatisme en waarneembare materie, empirie.

>  Zelf plaats ik Obama in de categorie Verdonk, Fortuyn en Wilders.

Heel fout, maar het is je goed recht. Ik plaats hem in het rijtje
Gandhi, Mandela, Kennedy.

> (knip)
>
>  Zelf zou ik overigens een proteststem op Ralph Nader hebben uitgebracht
>  als ik had mogen stemmen.

Ralph Nader is ook aan aantrekkelijke kandidaat. Maar op hem stemmen zou
niets helpen.