Big Brotherland: Elektronisch patientendossier

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sun Nov 2 04:17:39 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 1 november 2008 20:07 heeft Glenn Mellonius <glenn at mellonius.eu>
het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Inderdaad, het EPD heeft nogal wat gevaarlijke kanten.

Eens Glenn, punt is of we de communistische (huidige == antid´s)
aanpak zouden moeten kiezen of een (veel) meer liberale, waarbij  de
regie en het gebruik bij de patient zelf komt te liggen en die dus kan
kiezen en in die keuze volledige bescherming geniet.

> Vooral de eventuele fouten die er in sluipen.

Daar tegen zou de patient beschermt moeten worden. Hem/haar mag hier
niet handelsonmachtig tegenover komen staan.

Een ´Silvia Millecam´ - waar achteraf gewoon niets gecontroleerd kan
worden - lijkt me genoeg.

> Maar ik zie wel degelijk ook de goede kanten.

Die zijn er ook, maar dienen vooral de patient ten goede te komen. Die
moet de regie kunnen voeren over wat wel en wat niet, en aan wie wel
en wie niet!!

> Inderdaad, waarom kan het "ja-tenzij-systeem" nu ineens wel.
> Waarom zat er in de enveloppe niet ook een aanmeldingsformulier
> donorregistratie?

Kan ook via de chip toch? Als je zelf regie voert is dat geen enkel
probleem, en ten alle tijden aan te passen aan jouw wensen.

> Dat had in een moeite door gekund. Had vele registraties gebracht.
> Waarom niet geregeld dat JIJZELF ook inzage hebt.

Dat vind ik te beperkt en regelt ook niet eens dat je zelf je dossier
in kunt kijken, laat staan aanpassen/veranderen.

> Waarom alleen artsen en apothekers, en geen fysiotherapeuten, haptonomen,
> tandartsen?

Die keuze zou de patient zelve moeten hebben.

> En nu ik toch aan het vragen ben:
> waarom is men toch zo bang dat de buren weten dat je nierstenen hebt gehad
> of hartritmestoornissen, ik noem maar een dwarsstraat.

https://www.nictiz.nl

"
Poll
Patiënten moeten nu al elektronisch toegang krijgen tot al hun medische gegevens

Eens (76%)
76%
Oneens (23%)
23%
Geen mening (1%)
"

Omdat zulks -onvoorziene- gevolgen voor je kan hebben. Bij
hartritmestoornissen kan dat gemakkelijk je baan kosten, bv. of extra
kosten met zich meebrengen op een BBQ tripje,  omdat men niet voor de
eventueele kosten op wenst te draaien.

Zo zijn er verschrikkelijk veel dwarsstraten te bedenken die je op
grond van dergelijke gegevens tegen je zullen werken, waar een
voordeel verwacht zou moeten mogen worden.

Als suikerpatient zul je kunnen worden geweigerd een snoepfabriek te
bezoeken ... etc etc,  en in een (p/)waarden - en (w/)normenland als
het onze is die kans niet denkbeeldig.

We mogen zelf onszelf slechts verplicht verzekeren, en onze huisarts
is plots een onbetrouwbare man/vrouw geworden waar we als klant
onmiddelijk bij weg moeten kunnen.

Wat gaat die dan met onze gegevens doen?

Er zijn er die nu zelfs dossiers al niet opsturen als je bent
overgestapt, en dat ondanks de belofte.

Henk Elegeert