Embryobrief van Jet. was Re: Embryoselectie -> rasveredeling

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat May 31 09:29:22 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 30-05-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Vandaag in het nieuws: embryoselectie,
>    http://www.volkskrant.nl/binnenland/article543392.ece/Kamer_wil_spoeddebat_over_embryoselectie?source=rss
>
>  Laten we er niet om heendraaien: in feite gaat dit om rasveredeling.

Blijkens? Je kunt ook spreken van vroegtijdige herkenning van een
erfelijke afwijking, die middels een dan noodzakelijk selectie kan
worden voorkomen, toch?

>  Ik wil best aannemen dat de insteek van de CU een andere zij, maar
>  de meeste partijen, inclusief D66, hebben het hier over rasverede-
>  ling.
>
>  Vraag is of we de 'Brave New World' wel zo graag moeten willen en
>  of we er geen goed aan zouden doen om het gedachtengoed van Hitler
>  voor de zekerheid maar buiten de deur te houden houden.

Dat maakt het discussieren/debatteren hierover er niet eenvoudiger op.
Laten we hem en diens satansgedachten buiten de discussie houden?!

>  Kortom: er zitten *twee* kanten aan deze zaak en *beide* zijn abject.

Lastig debat,  idd maar komt het (inhoudelijke) er uberhaupt?

http://www.depers.nl/binnenland/207390/D66-spoeddebat-over-embryobrief.html
"

D66 vraagt een spoeddebat aan over het intrekken van de embryobrief
door staatssecretaris Jet Bussemaker (PvdA). Dat laat D66-leider
Alexander Pechtold vrijdag weten. "De PvdA toont zich geen hoeder van
het recht op zelfbeschikking en brengt ethische discussies terug in de
vorige eeuw."

Bussemaker zag zich vrijdag genoodzaakt haar brief over de uitbreiding
van criteria voor embryoselectie 'te hernemen', omdat die stuitte op
bezwaren van regeringspartij ChristenUnie. Het kabinet wil eerst zelf
het debat voeren over het thema. Volgens Pechtold heeft de PvdA zich
laten ompraten door de ChristenUnie en het CDA. "Het is onbegrijpelijk
dat de PvdA-ministers dit toelaten en zo de persoonlijke ethische
afwegingen van ouders en doktoren op deze manier tot een politiek spel
maken."
"

Ethische discussies zijn altijd lastig, maar zou je hier niet kunnen
spreken van behandeling in een vroeg stadium? En, welke ethische
aspecten komen er hier om de hoek kijken?

Wat is met andere woorden de betekenis van de ingreep?

Ook in Engeland is er opschudding over wat de bijvoorbeeld
'Frankensteinwet´ wordt genoemd. Ander aspect, niet minder lastig...
http://www.wereldomroep.nl/actua/europa/080520_frankenstein

Wat is het standpunt van D66 in deze lastige materie? Of, hoe wordt er
hier over gedacht?

Henk Elegeert