Garmanbozia: I am the Walrus

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri May 30 10:23:43 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 29-05-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
>  Henk Elegeert <hmje at HOME.NL> forwarde,
>  >"After John Lennon went solo, he wrote a song called "God" where he
>  >sang, "I was the walrus, but now I am John.""
>
>   Die had ik nog niet gezien (ik ben zo'n tiep die zo'n 150 CDs van de
>   Beatles in de kast heeft staan - dat zo'n beetje alles over Satan gaat

Uiteraard. Satan als zodanig bestaat niet, maar heeft wel vele vromen
aangenomen. ;)

Een opstandige engel staat die bekend als Satan, Lucifer of de duivel,
die ons verleidt om kwaad te doen. Je afvragen door wie die werkelijk
uit de ´hemel´ wordt geworpen, maakt helder wie de werkelijke duivel,
satan is. ;)

>   weet ik pas een maand of twee en dat vind ik nogal schokkend).

Dat verbaast mij wel weer een beetje. Satan immers is de
personificatie van het slechte geprojecteerd op, of beter in de ander.
Het ´slechte´ slechts in de beleving van de degene die projecteerd.

"Right if you win, wrong if you lose", om een frase van Supertramp aan te halen.
Reden waarom (Fatsoen moet je doen) Balkenende de belofte dat je in
zijn land veilig bent er van afhangt of je in zijn beleving aan de
goede (lees: zijn) kant staat. AHA is hier in volle omvang het
slachtoffer van. Het Staatsrecht teruggebracht tot de waarden en
normen van je Minister Predikant.

Het gaat ook in het debat over de godslastering om dit door christenen
zo gedeelde ´inzicht´, maar satanistisch in zijn uitwerking voor de
slachtoffers.

Ik dwaal af.

Het is ook een element dat nogal lastig ligt in je verhalingen over
´satan´.  Er is simpelweg geen eenduidigheid over de betekenis ervan.

> In het
>   liedje 'Glass Onion' zingt John Lennon weer dat Paul McCartney de
>   Walrus was, trouwens.

Precies, zo eenduidig is ie dus niet. Is zelfs inwisselbaar voor god zelve.

>   Als men naar de titels van de albums van Paul McCartney kijkt of naar
>   de naam van z'n groep (Wings) dan valt op dat Satan voortdurend om de
>   hoek komt kijken.

It´s a long and winding raod? Lennon was minder voorzichtig en wees
god af, gevolg: LP´ verbrandingen, remember?

> [...]
>   12 mei de dag van de verpleging). Maar het is ook de Dag van Mercurius,
>   dus van Satan. Florence Nightingale was een 'Christian universalist',
>   die hebben iets leuks met de hel. Ze wordt altijd afgebeeld met een
>   lamp om haar op Lucifer te laten lijken (vondst van de satanistische
>   dichter Henry Longfellow in diens gedicht Santa Filomena). In het echt
>   is die lamp er nooit geweest, heeft Nightingale nooit een voet op de
>   Krim gezet, laat staan dat ze daar soldaten verpleegd zou hebben. Dat
>   zijn louter verzinsels van Vrijmetselaraars.

Rituelen?
http://en.wikipedia.org/wiki/Theurgy

>  >Mij lijkt dat de alchemie, Egyptische, occultisme, mysticisme en het
>  >'esoterische' hier haar oorprong vindt.
>
>   De hausse, althans (in de New Age).

Eens, het (New Age) is een hausse. Veel wordt misbruikt voor andere
doeleinden. Onbegrepen, veelal uit de lucht gegrepen aangegrepen.
Kreeg ik net van genezijde door .. ;)

>   De vroege Christenen gingen er tegen te keer, de Tempeliers namen het
>   over, de Arabieren cultiveerden het (daarom zijn de namen van zoveel
>   sterren in de astrologie Arabisch), en in de Verlichting kwam het weer
>   terug en werd opnieuw gecultiveerd in de Vrijmetselarij.

De vroege christenen hebben de (lees: veel heidense) rituelen juist
zelf ingevoerd in hun cultuur.

> De kwade genius
>   was Blavatsky - en inderdaad: haar opvolgens. Hier gaat de New Age over.

Ze verkeerde in goed gezelschap?
http://www.eaec.org/newsletters/2005/NL2005Sep-Oct.htm

ORDO TEMPLI ORIENTIS (OTO)

Henk Elegeert