Chipgate: NS staakt test OV-chipkaart 'door tekort aan deelnemers'

Tue May 27 14:07:26 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

[Erger kan de ramp niet zijn...]

Bron:   Trouw
Datum:  27 mei 2008
Auteur: Vincent Dekker

'Ov-chip en trein gaan niet samen'
----------------------------------

De  NS testen sinds 2006 hun ov-chipkaart op de lijn Rotterdam - Hoek van
Holland.  Per  1  oktober  wordt  de test gestaakt. Te weinig deelnemers,
aldus  de  NS. Heel verwonderlijk is dat niet, ontdekte redacteur Vincent
Dekker.

De  ov-chipkaart is al een jaar omstreden en de laatste maanden wordt dat
er door alle kraakpogingen bepaald niet beter op. Hoog tijd, leek me dus,
om  zelf  eens  te  ervaren  wat  nu  toch het mooie of ellendige aan die
'vervoerskaart  van  de  toekomst'  is. Mede daarom begin maart toch maar
zo'n  kaart,  voorzien van Voordeelurenabonnement, besteld. De NS leveren
dat  abonnement  uitsluitend op een persoonlijke ov-chipkaart, wat ik uit
privacy-overwegingen   onaanvaardbaar   vind,   maar   goed,   voor  deze
'ontdekkingsreis' neem ik er tijdelijk toch maar genoegen mee.

Reizen met de trein moet dankzij de ov-chipkaart veel eenvoudiger worden.
Vooraf geen kaartje meer kopen: gewoon je chipkaart langs een lezer halen
aan het begin en aan het eind van de reis en je hebt betaald. Dus houd ik
in april mijn kersverse ov-chipkaart enthousiast bij een lezer op station
Rotterdam  Centraal.  Er  gebeurt  niets.  Eigen schuld, bedenk ik me, er
staat nog geen saldo op de kaart; dat moet ik eerst even regelen.

De automaat daarvoor staat vlakbij. Ik leg mijn ov-chipkaart in een bakje
en  op  een beeldscherm kies ik voor saldo opladen. Dat kan via pinnen en
met  een  chipknip. De laatste gebruik ik graag, dus ook nu. Ik kies voor
tien  euro  aan reistegoed, het kleinste bedrag, want ik wil slechts heen
en  weer  Vlaardingen  en daarna misschien nooit meer met de ov-chipkaart
reizen.  Om  onduidelijke  redenen  meldt het scherm dat er drie euro aan
kosten bij komen en dus laat ik 13 euro van m'n chipknip afschrijven.

Een  van  de meest voorkomende klachten bij de ov-chipkaart is dat mensen
op het scherm zien dat ze betaald hebben en dan denken dat ze klaar zijn.
Fout.  Wie  zijn  kaart  te vroeg uit het bakje haalt, is zijn geld kwijt
maar  geen reistegoed rijker. Ik laat daarom mijn ov-chipkaart extra lang
in het bakje liggen.

Totdat het scherm meldt dat de transactie is mislukt. De 13 euro zijn wel
van  m'n  chipknip  afgeschreven  maar  het  reistegoed  kon  niet  op de
ov-chipkaart   worden  gezet.  Vervoeg  u  bij  een  informatiebalie,  zo
adviseert het scherm.

Voor  de  zekerheid laat ik de automaat een printje maken van de mislukte
transactie.  Die rolt vlot in het daarvoor bestemde bakje, maar is er dan
met geen mogelijkheid uit te halen. Het bakje heeft een klepje, en als je
dat  naar  binnen  toe  open  duwt,  duw je je bon weg, onbereikbaar voor
mannenvingers.  Na tien keer klepperen met het klepje krijg ik ten slotte
toch een vinger achter mijn bonnetje.

Die  balies  zijn  overbezet. Maar er staat ook een 'losse' NS-medewerker
voor  de  eenvoudige  vragen.  "Ah,  u  hebt  uw  kaartje te vroeg uit de
automaat  gehaald",  weet de man me te vertellen. Ik ontken bedeesd, maar
hij  weet  zeker  dat  ik  te ongeduldig ben geweest: "Anders gebeurt dit
namelijk  niet".  Dat  ik beweer 13 euro te hebben betaald voor tien euro
reistegoed, is voor hem een reden temeer om me te wantrouwen. Ook dat kan
namelijk niet.

Betalen met een chipknip blijkt een beetje dom te zijn geweest. Nu kan ik
later  niet  met  bankafschriften  bewijzen dat ik heb betaald. De NS-man
denkt  zijn  gelijk  te bewijzen door mijn kaart weer in het bakje van de
automaat  te leggen. Maar op het scherm ziet hij iets geks en draait bij:
"Ga maar naar de balie en vraag of ze daar 13 euro op uw kaart zetten. Ik
zal  even  een  bonnetje  voor  u  printen." Ik heb met hem te doen; zijn
vingers zijn nog dikker dan de mijne.

Ondertussen vertrekt mijn trein naar Vlaardingen.

Bij  de  balies  staan  nog  altijd lange rijen. Als ik ten slotte aan de
beurt  ben, blijk ik het echter goed getroffen te hebben. De medewerkster
is  meer  dan  vriendelijk, verwondert zich over de 13 euro, maar gunt me
het  voordeel  van  de  twijfel.  Ze  zet  13  euro  reistegoed  op  mijn
ov-chipkaart en mijn reis kan nu echt beginnen.

Tot  ik  bij  de  ov-chiplezer  kom om in te checken. Dat lukt nog steeds
niet.  Volgens de oplaadautomaat staat het saldo er toch echt op. Ik maak
maar  weer  een  printje,  voor  het  broodnodige bewijs, worstel met het
klepje  en  meld  me  weer  bij  de  balies, waar het nog altijd druk is.
Ondertussen  vertrekt  de  volgende trein naar Vlaardingen. Mijn afspraak
gaat in het honderd lopen, dat is duidelijk.

Ik  heb  opnieuw  geluk,  want  kom  bij dezelfde behulpzame medewerkster
terecht.  "O,  o",  verontschuldigt zij zich, "ik had de kaart nog moeten
activeren."

Dat  blijkt  de  oplossing.  De  chiplezer  checkt  me nu in en haalt het
basisbedrag:  vijf euro, van mijn saldo af. Aan het eind van de rit wordt
dat  bij  het  uitchecken  verrekend. Wie vergeet uit te checken, is vijf
euro kwijt.

In  Vlaardingen  zie  ik  dat de rit me 2,50 euro heeft gekost. Da's niet
goed.  Ik  heb  een  voordeelurenkaart en het is twee uur 's middags, dus
moet  deze  enkele reis mij volgens de normen van de NS 1,50 euro kosten.
Op  station  Vlaardingen staat een winkeltje voor koffie en lekkers, maar
niet  voor  informatie  over  de  ov-chipkaart.  Wat  ik moet doen om met
voordeelurenkorting te reizen, kan de caissiere echt niet zeggen.

Het inchecken voor de terugreis verloopt probleemloos. Op de heenreis was
er geen conducteur langsgekomen, maar nu zie ik er twee en stap op ze af.
Ze  willen  me  wel  even  demonstreren  wat  ze op het schermpje van hun
persoonlijke  ov-chiplezer  zien.  Een van de twee haalt een apparaat uit
zijn  tas  en  zet  'm aan. Ze worden kennelijk zelden gebruikt. Het ding
doet  het  echter  niet  en dus pakt nummer twee zijn lezer erbij. Na een
paar minuten is te zien dat ik heb ingecheckt.

Terug in Rotterdam zie ik dat ik opnieuw 2,50 euro heb betaald: het volle
pond  voor  een  enkele  reis. Terwijl ik vandaag toch echt een retourtje
Rotterdam-Vlaardingen  met  korting  dacht  te hebben gemaakt. Dat had me
2,30  euro  mogen kosten, en niet de vijf euro die er van mijn kaart zijn
afgeschreven.

Ik  besluit  me  weer  bij  de informatiebalies van de NS te melden om te
vragen hoe ik in de toekomst wel met retourtjes en korting kan reizen. En
waar ik het te veel betaalde geld kan declareren.

Mijn  geluk  kan niet op. Voor de derde keer sta ik even later oog in oog
met misschien wel de vriendelijkste NS-medewerkster van Nederland. Ergens
uit een la diept ze een restitutieformulier op dat ik kan invullen en dan
'voldoende  gefrankeerd'  mag  opsturen.  Het is hier weliswaar niet voor
bedoeld, maar het is het beste dat ze me kan bieden.

Wat  de  retourtjes  met korting en de ov-chipkaart betreft, heeft ze een
heel  ander advies. "Eigenlijk, zegt ze, en begint te fluisteren, "moet u
helemaal  niet met de ov-chipkaart in de trein reizen. Bij de metro lijkt
het wel te lukken, maar bij ons niet."

De  ov-chipkaart  is  ook  volgens  andere gebruikers nog geen onverdeeld
succes.   GroenLinks   in   Rotterdam  heeft  een  klachtensite  geopend:
(ov-chipklacht.nl). De teller staat er op ruim 5000 klachten, waarvan een
deel over de problemen op de NS-lijn naar Hoek van Holland.

Een  brandpunt  van  ergernis  is  station  Schiedam  Centrum, waar NS en
RET-metro  allebei  hun  eigen  poortjes  hebben, wat tot veel verwarring
leidt. Reizigers klagen ook over grote prijsverhogingen: reizen per trein
kan  er ook met de strippenkaart, wie er de ov-chipkaart gebruikt betaalt
soms  ruim  het  dubbele.  Het  saldo  op  een  ov-chipkaart  blijkt niet
opgemaakt te kunnen worden: met minder dan 4 euro reistegoed op een kaart
kan  niet  worden  gereisd.  Saldo  van  een  oude  op  een  nieuwe kaart
overzetten levert gedoe en extra kosten op.

--------
(c) 2008 PCM