Beeld Dode Hond in Amsterdam

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri May 23 09:37:03 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 22-05-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> [...]
>  >Het raadsel van de Wezel heb ik wel door. Dat gaat in eerste instantie
>  >over de geboorte van Herakles (...), in tweede instantie over het
>  >oplichten van mensen om Herakles gunstig te stemmen de Melkweg weer
>  >tussen de twee sterrenbeelden Hond vandaan te halen opdat de Dode Hond
>  >weer ontwaakt
>
>   ...dit gelooft dus niemand...
>
>   Ik rijd zojuist door de Postjesweg in Amsterdam. In die weg bevindt
>   een viaduct over het Rembrandtpark. Op dat viaduct staan *twee*
>   reusachtige beelden van honden, een grote hond en een kleine hond,

Gezocht, maar nergens een afbeelding te vinden.

>   Dat zijn dus Canis Major en Canis Minor, gescheiden door de Melkweg,
>   of zo men wil: Thoth en Horus, Hermes en Apollo... de Dode Hond Orthos.
>   Amsterdam eert zijn Satan.

Niks mis mee, dat doet Balkenende ook. Sterker nog: die zegt dat we
tevreden moeten zijn met zijn satan. Hij beweert zelfs dat ´onze´
satan minder erg is dan de satan´s elders.

"
 103     Teletekst vr 23 mei
 ***************************************
Balkenende:Nederlanders zeuren niet
 ***************************************
 ` Premier Balkenende blijft erbij dat
 Nederland een te negatief zelfbeeld
 heeft, maar hij heeft eerder deze week
 niet de indruk willen wekken dat
 Nederlanders zeurpieten zijn. De premier
 zei dat in het verantwoordingsdebat in
 de Tweede Kamer.

 De oppositiepartijen hadden zich aan de
 opmerking van Balkenende gestoord. Ze
 zeggen dat veel Nederlanders alle reden
 hebben tot klagen en verwijten de
 premier gebrek aan leiderschap.

 Balkenende zegt dat er ook veel dingen
 goed gaan. Nederland staat er vergeleken
 met andere landen goed voor, aldus de
 premier, die waarschuwt tegen cynisme.
"

Kijk, we krijgen van ons aller (cynische) Predikant er
nog (weer) een waarschuwing bij.

>   Ik zie het nu voor het eerst, terwijl die beeldengroep er al jaren
>   staat en ik weet niet hoe dikwijls ik hier voorbij ben gekomen.

A´dam als centrum/de  Melkweg? De "Melkweg" als theater/poppodium!?

>   Godfried Bomans zei het al: 'Ik wou dat ik twee hondjes was - dan kon
>   ik samen spelen...'

En gelijk heeft ie, het gaat hier immers om ´ik´ vs/en/of ´samen´ -spelen.
´Samenspelen´ is hier het lastige,  want hoe toon je dat aan, of beter
wat doe je eigenlijk samen, en kan dat wel? En, waar is ´ik´ dan
gebleven?

Hondjes hebben geen ´ik´ en kunnen hun spelletjes dus echt samen spelen.

Om met onze predikant te (s)preken: de ´jij´(-en) heb(t)/ben een te
negatief zelfbeeld !!

Jij en ik dus, nee, hij niet. :)) Hij is van het samenspelen,  en
projecteerd zijn satan op ´ons´, of ben ik dan (weer) een zeurpiet? ;)
Of weiger ik met hem ´samen´ (lees: mij te onderwerpen aan zijn visie)
 te spelen,  en is dat erg?

Ik sluit niet uit dat hij (Balkenende) satan zou kunnen zijn.  Immers,
wie ook, die zijn volk -ten volle- respecteerd, houdt hen dan ook een
negatief zelfbeeld voor?
En, blijft daarbij?!! Gruwelijk zo´n man !

Zouden wij allen al niet gered zijn met een andere MP? Heeft hij
(Balkenende)  eindelijk tijd wat aan zijn zelfbeeld te doen. Zie wat
wij voor hem zouden kunnen betekenen? ;) Goddelijk, lijkt me. :)

Henk Elegeert