Beeld Dode Hond in Amsterdam

Thu May 22 17:02:04 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder vandaag,
>Het raadsel van de Wezel heb ik wel door. Dat gaat in eerste instantie
>over de geboorte van Herakles (...), in tweede instantie over het
>oplichten van mensen om Herakles gunstig te stemmen de Melkweg weer
>tussen de twee sterrenbeelden Hond vandaan te halen opdat de Dode Hond
>weer ontwaakt

 ...dit gelooft dus niemand...

 Ik rijd zojuist door de Postjesweg in Amsterdam. In die weg bevindt
 een viaduct over het Rembrandtpark. Op dat viaduct staan *twee*
 reusachtige beelden van honden, een grote hond en een kleine hond,
 gescheiden door de Postjesweg.

 Dat zijn dus Canis Major en Canis Minor, gescheiden door de Melkweg,
 of zo men wil: Thoth en Horus, Hermes en Apollo... de Dode Hond Orthos.
 Amsterdam eert zijn Satan.

 Ik zie het nu voor het eerst, terwijl die beeldengroep er al jaren
 staat en ik weet niet hoe dikwijls ik hier voorbij ben gekomen.

 Godfried Bomans zei het al: 'Ik wou dat ik twee hondjes was - dan kon
 ik samen spelen...'

 Marc Fluks, Amsterdam