Afghanistan - NL steunt ortodoxie

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Tue May 20 13:42:07 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bernardus, wat de journaals en de persmuggen ervan maken zal me worst
wezen. Het gaat erom wat er toen écht gebeurd is, niet wat de spinners
ervan maken....en als eenvoudig en kritisch lid heb ik daar nauwelijks
inzicht in. Er is NOOIT gedegen verantwoording afgelegd voor een periode
waarin D66 bijkans te gronde is gericht. Sterker nog, vele van
hoofdrolspelers, die de interne oorlog gewonnen hebben, zitten op
comfortabele posities nu. Dat is de indruk die ik heb. Mijn beeld is dat
AP mét de andere bewindsmensen, zoals LJB en MVdL, in samenwerking met
de toenmalige EK fractie, de TK fractie stevig hebben gepusht. Dat de
druk op de TK fractie werd opgevoerd tot onbehoorlijke proporties. Jij
was erbij, dus vertel daar eens iets over.  Waarover ging die druk? In
welke  richting moest er dan bewogen worden (druk gaat altijd een
richting uit, toch?).  Wie waren drukkers en wie de bedrukten?  Hoe één
was het kabinet dan écht?  Wil je zeggen met bovenstaande dat LBJ en AP
*intern* tegen  het kabinetsbeleid waren? Hebben ze hun CDA en VVD
collega's net zo hard onder druk gezet als ze hun eigen fractie onder
druk zetten? Of wilden ze het kabinet koste wat het koste redden, en
offerden ze daarom Dittrich? Geef eens wat openheid, Bernard, want we
kunnen openheid over Irak eisen, maar laten we eens beginnen met
openheid over D66!