‘Huis voor Democratie en Rechtsstaat’

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu May 15 09:15:17 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 12-05-08 heeft Mark Giebels<mark.giebels at gmail.com> het volgende geschreven:
> Yep. Ik werk tegenwoordig weer veel in de VS. Een soort herhaalde
>  reality check. Wat een verschil....
>
>  De Nederlandse democratie is 100% afhankelijk van saaie weinig
>  corrupte politici

Uhh?

> en (daardoor) een functionerende rechtsstaat.

Uhh? Mark, je overziet kennelijk niet (meer)  wat zich in dit land aan
het aftekenen is en dat juist het gevolg is van disfunctionerende
politici/bestuurders,  en tevens een niet langer meer bestaande
rechtstaat.

Nergens kent de democratie juist zo weinig respect als in dit land.
Het zijn de politici die wel even uitmaken of de democratie
functioneerd.

> Verder  is er niets.

Nou, de burgers komen in steeds verfer groeiende afhankleijkheid
terecht van een overheid die zich steeds vaker als bullebak gaat
gedragen. Er lijkt een verschuiving gaande waardoor burgers ook steeds
minder te zeggen krijgen, al lijkt het tegendeel het geval te zijn,
middels zgn inspraak die dat niet werkelijke is.

> De burger heeft naast het indrukken van een knop eens in
>  de vier jaar - waarvan de invloed ook nihil is - niks in te brengen.

Klopt,  maar als gevolg van een door politici gecorrumpeerde
democratie, in de vorm van een politieke partijen democratie, die, als
het zo beter uitkomt contractbreuk pleegt met de kiezers/burgers. Zie

>  En gelukkig  voor die fletse politici wil de brave Hollander dat ook
>  helemaal niet. En zo leeft iedereen relatief gelukkig zijn eigen
>  leventje. En als er dan eens een probleem is dan wijzen we met ons
>  vingertje naar die carriere politici en tweederangs werknemers
>  (ambtenaren dus).

Die MOETEN luisteren naar hunner broodheren, veelal door de politiek
gekozen bestuurders.

> Die moeten maar eens aan de slag en onze echte
>  problemen oplossen, waarvan we zelf niet eens weten wat die zijn,
>  omdat een gedegen debat in onze democratie ontbreekt, simpelweg omdat
>  dat vanwege de structuur schier onmogelijk is.

Niet vanwege de structuur, Mark het is eerder een welbewuste keuze, en
volgens mij heeft Hein daar nu juist een punt.

>  Het zal nog wel een eeuw zo door gaan denk ik. Of het moet zijn dat de
>  onvrede over de politici en ambtenaren zo toeneemt dat er ruimte komt
>  voor minder frisse politici die (corrupt of niet) de macht overnemen
>  en onze vierjaarlijkse stem gaan afpakken. En dan is de democratie
>  letterlijk afgeschaft.

Dat is ie al. Een ´democratie´ met een minister van integratie is
daarvan namelijk het levende bewijs. In elk geval hebben ze ndan niet
begrepen waarvoor we de democratie hebben.

>  De rechter en de grondwet beschermt ons immers
>  totaal niet.

Nee, daarvoor is nodig dat de diverse deelnemers het belang ervan
inzien en er ook naar handelen. Dat gebeurd nu juist niet. Als een
Rechter ´zeurt´ dat ie de middeelen niet heeft,  dan zorgt het bestuur
daarvoor. Of het echt zinnig is of niet doet er dan niet eens meer
toe.

> Slechts Europa kan ons dan nog redden....of wederom de
>  Amerikanen...

Optimist ... ;)

>  En dus droeg ik mijn Barack Obama t-shirt tijdens bevrijdingsdag en
>  hangt zijn campagneposter voor het raam...

Kunnen we je straks als bevrijder binnen halen, Mark? Overigens,
waarvan worden we gered? Zijn we na de bevrijding (´45) ook werkelijk
vrij geweest dan?

Henk Elegeert