De Nieuw Obamaatjes

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Thu May 8 15:44:23 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hij gaat het worden, no doubt about it.
Ik zeg dat al maanden en maanden, ook nog toen iedereen Hillary Hillary
riep. Ook in D66. Want zij  was zo oh zo realistisch, en Obama was zo oh
zo zweverig. Well, de realiteit heeft voor Obama gekozen, en Hillary
blijkt niet erg realistisch als het aankomt op haar kansen ooit nog
genomineerd te worden.
En dan komen nu, uiteraard, nu de kansen gekeerd zijn, en de kaarten
geschud, nu komen de opportunisten in beweging. Read my lips,
partijgenoten (hoe lang nog?). De Obamaatje komen eraan. Ja, ik ben óók
zo idealistisch als Obama. Heus waar, ik ben óók bezield. Zo bezield, zo
democratisch en bevlogen. Ja, ik geloof dat we het kunnen, yes we can.
Kies mij. In de PvdA. bij Groenlinks, bij VVD en D66 zullen de nieuwe
zelfuitgeroepen Obamaatjes gaan opstaan. En het zou me niets verbazen
als onze eigen van bovenaf semi-benoemde Grote Leider ("Ik ga voor
Goud") er ook aan mee gaat doen. Want wie nú Obama zegt, die zegt TOEKOMST.
Ja Marc, Obama is zo geel als de kont van een hepatitislijer.

Overigens: Obama gelooft écht in "van onderop", dat heeft hij bewezen.
Hij zou nooit benoemd willen worden door een voorganger, zoals dat in
D66 te doen gebruikelijk is. Hij wil  "the ways in Washington" gaan
veranderen. Vertaald: Den Haag moet omgeschuffeld worden.
Kom daar maar om bij ons bestuurlijk ingestelde partijleidersvolkje, AP
incluis.

Nee, velen zullen zich  met de veren van Obama gaan tooien, maar er is
er maar één. Een man die uit de sloppen van Chicago naar het
presidentschap is gegroeid. Van onderop, zoals het hoort. Vanuit de
samenleving, zoals het hoort. Leve de Democraten in de VS die dit hebben
gehonoreerd. Weg met de gladde bestuurders en politici in Nederland die
via bestuursfuncties, jeugdorganisaties, politieke baantjes etc aan de
top geraken. Obama zou zeggen: these are the old ways of  The Hague. We
are going to change that. En gelijk hebt ie.

Als we in Nederland, of in D66, een echte Obama zouden heben, dan zou
hij of zij allang als "ongeleid projectiel", "disloyaal", of "pain in
the ass" zijn gemarginaliseerd en het zwijgen opgelegd.
Dát is het verschil met de VS en NL.