Therapeute geroyeerd om 'goddelijke genezingen'

Wed Mar 26 15:37:00 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Hein van Meeteren <heinwvm at CHELLO.NL>,
>Kan allemaal wel zijn, Marc, maar zelfs mijn medische broers zullen
>zeggen: ortho is een grieks woord dat in veel medische en andere

Het is net als het kijken naar een stereoplaatje: eerst zie je een gewoon
plaatje en plotseling zie je diepte.

Met dat dubbele-bodem gedoe is het net zo: eerst zie je datgene dat je
geacht wordt te zien en plotseling zie je ook datgene dat voor je wordt
verborgen. Plotseling zie je het ultieme bedrog en dat de wereld heel
anders in elkaar zit dan je voorheen dacht.

Maar je moet je niet gaan blindstaren op datgene dat je wordt getoond
omdat je je net kan voorstellen dat het wel eens iets anders kan zijn...

Ik zag het eerst ook niet, hoor. Er begon bij mij iets te dagen toen ik
met de pont over het IJ langs de Sirius van Green Peace voer, die rare
regenboog zag, ik de link met de 'Rainbow warrior' begreep en plotse-
ling zag ik Mercurius. Pas later dat het eigenlijk niet zozeer om de
Grieks/Romeinse mythologie gaat maar over de Egyptische. Daarna dat
Mercurius niet zozeer een planeet is als wel een sterrenbeeld. En dat zo
goed als alles om ons heen oplichting is. Voor een materialist als ik
is dat een vervelende ontdekking...

Ik ken nu zo'n beetje het hele verhaal - en nu zie ik het wel. Als ik
op de radio 'A Hard Day's Night' van The Beatles hoor, dan begrijp ik
dat de titel over een Zonsverduistering gaat (net als de website van de
Jonge Democraten) en begrijp waarom in de tweede regel van dat lied een
'Dog' voorbij komt. Ik begrijp waarom die orthomoleculairen met Sirius
zitten te yinyangen en kankerpatienten van medische hulp afhouden (dat
doen ze omdat die patienten dan lekker dood gaan). Ik begrijp waarom
Boris van der Ham rare websites maakt vol verborgen boodschappen.

Want dat is allemaal hetzelfde verhaal. het is niet elke keer iets
anders - neen, het is elke keer *hetzelfde*. Het maakt Boris van der
Ham helemaal niet uit of hij het over kerncentrales heeft of over het
Awakenings festival - voor hem is dat *hetzelfde*. Hij lult gewoon wat
over Sirius en trekt daar een interessant gezicht bij. Dit is *holisme*,
dit *gaat nergens over*.

Maar je moet het dus zien... Henk Elegeert heeft het kennelijk ook door
en anderen hier misschien ook... wellicht, Hein, heb jij het trucje
binnenkort ook door. Moeilijk is het niet...

Plotseling zie je het - het is *heel simpel* en *heel slecht*...

Marc Fluks, Amsterdam