Privacy bij de Bijenkorf

Henk Vreekamp vreekamp at KNOWARE.NL
Mon Mar 24 22:53:49 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Ach, waar sneeuwachtige Paasdagen al niet goed voor zijn. Opruimen van
drukwerk. Uit de luxe catalogus van de Bijenkorf rolt een folder: "Word nu
BIJcard-houder en ontvang direct 10% welkomstkorting". Wel ja, tien procent
korting op een Vuilton-tas van 1000 euro die blijkens berichten af
producent slechts tien euri kost.

Maar de lui die zich willen laten afzetten offeren nog veel meer. Een hele
pagina in de folder bevat een aanvraagformulier. Daaruit blijkt dat de
marketeers wel erg razend veel persoonsgegevens wensen. Naast naam en adres ook
geboortedatum
geboorteplaats
huur/koopwoning, inwonend
legitimatie plus nummer
belastingplichting in welk land
burgerlijke staat
aantal kinderen onder 18 jaar
beroepsgegevens/zelfstandige
brujto maandinkomen
hypotheek- of huurlasten
alimentatieplichtig
titels
meisjesnaam, gebdat/plaats voor extra BIJcard

"Dit formulier dient volledig ingevuld te worden". En, o ja, als u een
BIJcard krijgt is'ie verzekerd tegen verlies.

Ik heb niks gelezen in de kwaliteitspers. Mij bangt dat men deze
privacyschending niet durft te bekritiseren nu de algemene
advertentie-inkomsten met 7% zijn gedaald.

Hmm, de vrije pers... Maar wel over Wilders zeuren...

Henk Vreekamp, Utrecht