Zowaar: *Goed* homo-nieuws

Sat Mar 22 09:47:34 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Henk Vreekamp <vreekamp at KNOWARE.NL>,
>Maar dat die COCbaas wegens pedo-aanklacht verdwijnt, geloof ik nog steeds
>niet, want nog steeds zie ik geen concreet bericht etc. Geruchtvorming
>vind ik kwalijk...

 Het gerucht blijkt maar al te waar. Impliciet bevestigt Van Dalen in het
 onderstaande bericht zijn pedoseksualiteit door de ontkennen dat het een
 rol speelt bij zijn opstappen. Kennelijk heeft hij daarvan ook geen spijt
 of zo.
 Het onderstaande bericht en maakt tevens gewag van 'spoedberaad' van
 'enkele COC-afdelingen, 3 weken geleden. Er is de man dus duidelijk de
 wacht aangezegd. Terecht, lijkt me.

 In dezelfde periode verklaarde Van Dalen dat de homostrijd 'nooit af' is
 (mogelijk heb ik dat hier geforward, dat weet ik niet meer) - en nu zou
 plotseling 'alles af' zijn.

 Hier deugt iets niet.

Bron:   Reformatorisch Dagblad
Datum:  20 maart 2008

COC-voorzitter Van Dalen vertrekt
---------------------------------

AMSTERDAM - Voorzitter Frank van Dalen (39) vertrekt onverwachts bij COC
Nederland. De voorman van de homobelangenorganisatie maakte woensdagavond
bekend zijn functie later dit jaar neer te leggen als er een opvolger is
gevonden. Hij ontkent dat een relatie met een tiener de reden is voor zijn
vertrek.

Van Dalen trad drie jaar geleden aan als voorzitter en beijverde zich
vooral voor de sociale acceptatie van homoseksualiteit. Volgens hem wordt
het Nederlandse homobeleid inmiddels door de hele maatschappij zo goed als
omarmd. 'Ik heb bereikt wat ik wilde bereiken. Er zit een minister op
homo-emancipatie en geen staatssecretaris en het koningshuis heeft voor
het eerst officieel een bijeenkomst van de homogemeenschap bijgewoond. In
orthodox-christelijke kring is een onomkeerbaar proces in werking getreden
waarbij homoseksualiteit niet langer een onbesproken taboeonderwerp meer
is', schrijft Van Dalen in een brief aan de kaderleden van het COC.

De Amsterdamse universitair docent homostudies Gert Hekma zei eerder dit
jaar in deze krant het niet vreemd te vinden waarom het COC onder leiding
van Van Dalen zo weinig weerstand ondervindt. 'Het COC laat heikele
thema's liggen, maar richt zich vooral op reformatorische onderwerpen,
zoals gewetensbezwaarde trouwambtenaren of de plaats van praktiserende
homoseksuelen binnen de ChristenUnie.'

Voorafgaand aan een afscheidsinterview met de GayKrant kregen volgens die
krant diverse COC-afdelingen en ambtenaren een e-mail van een 'ongeruste
moeder.' De anonieme afzender schreef daarin dat Van Dalen al te vriend-
schappelijke banden zou onderhouden met een jongen van de 16-minhomoboot
van de jaarlijkse Gay Pride in Amsterdam. De jongen is actief binnen het
COC.

Van Dalen ontkent dat de verhalen over deze relatie een rol hebben
gespeeld bij zijn vertrek. Wel is het een feit dat enkele COC-afdelingen
hierover spoedberaad hebben gehouden in Utrecht op zaterdag 1 maart.

Van Dalen wil zich weer gaan richten op zijn investerings- en management-
bureau. Ook wordt hij actief binnen de VVD, waarvoor hij eerder werkte
als campagneleider en lid van de stadsdeelraad in Amsterdam.

--------
(c) 2008 Reformatorisch Dagblad