D66 baalt van antwoord Balkenende

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Mon Mar 10 20:20:14 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marcel,

Klasse !!

"
http://www.edestad.nl/index.php?&mod[1258][detail_id]=199611

Hele gemeenteraad steunt Van der Knaap, op D66 na

EDE - Het blijft één tegen achtendertig in de Edese gemeenteraad.
Marcèl van Dalen (D66) heeft zijn conclusie klaar. ,,Burgemeester Cees
van der Knaap moet vertrekken", zegt hij naar aanleiding van een
onderzoeksrapport over de zaak Spijkers. Alle andere fracties denken
daar heel anders over. Zij blijven hun burgemeester steunen.
door Jan de Boer

De fractievoorzitter van de kleinste partij in de gemeenteraad baseert
zich op de uitkomsten van een wetenschappelijk rapport van de
Universiteit van Amsterdam over de zaak Spijkers, die in 1984 speelde.
,,Wat mij betreft is een vertrek van Van der Knaap niet aan de orde,"
stelt Bert Komdeur (CDA), die tijdens de benoeming van de nieuwe
burgemeester voorzitter van de vertrouwenscommissie was.

Vertrouwensbreuk
Op Van Dalen na waren alle fractievoorzitters lid van die
vertrouwenscommissie De verordening werd vlak voor het begin van de
benoemingsprocedure van de nieuwe burgemeester speciaal aangepast. Op
zich al heel bijzonder. En wel omdat er een vertrouwensbreuk was met
Van Dalen wilden de andere partijen hem niet in die commissie hebben.
Op de stem van Van Dalen na stemden alle aanwezige gemeenteraadsleden
vóór dat voorstel.

Vanaf het moment dat de benoeming van Van der Knaap in kannen en
kruiken was, lijkt de D66'er een campagne te voeren tegen de nieuwe
burgervader van Ede. Tijdens de installatieraad van Van der Knaap,
waar onder andere ook premier Jan Peter Balkenende aanwezig was,
diende de D66'er een motie over de integriteit van Van der Knaap in.
Deze motie ligt nu nog in de ijskast en wordt mogelijk in de
eerstkomende raadsvergadering behandeld.

Kruistocht
,,Het lijkt onderhand een levenstaak van een lokaal
volksvertegenwoordiger geworden om de burgemeester van Ede te
beschadigen", stelt Koos van Boven (GemeenteBelangen). ,,Het hele
verhaal is voor mij zo onduidelijk, dat ik mij afvraag 'jongens hebben
we nu in Ede niets anders te doen'. Het is een landelijk politiek
probleem. Iedereen heeft het verkeerd gedaan,
begrijp ik van die twee hooggeleerde mensen uit Amsterdam. Voor mij
hoeft Van der Knaap niet op te stappen. Ik vind het heel
verschrikkelijk voor de persoon Van der Knaap."

Ook voor Jos van Kroonenburg (PvdA) is een vertrek van de burgemeester
niet aan de orde. Net als alle andere fractievoorzitters heeft hij het
pas vrijdag verschenen rapport nog niet gelezen. ,,Ik weet dan ook
niet of het rapport een nieuw licht werpt op de positie van Van der
Knaap werpt. Het oordeel over het rapport is niet aan ons, maar aan de
Tweede Kamer. Aan de fractie van de PvdA in de Kamer wil ik vragen hoe
zij er tegenover staan", reageert de in Bennekom wonende
fractievoorzitter van de PvdA.

,,Meneer van Dalen maakt er een persoonlijke kruistocht van. Het is
één man tegen de raad", stelt Bert Komdeur (CDA). ,,De zaak Spijkers
heeft een lange geschiedenis met heel veel bewindslieden. Het dossier
is behandeld door de Tweede Kamer. Ook is het dossier beoordeeld door
de nationale ombudsman. Als er onderzoek wordt verricht, moet je je
daar eerst in verdiepen. De regering en de Tweede Kamer moeten daarop
reageren."

Normale burger
,,Wij gaan er niet over hoe hij heeft gehandeld in dat dossier",
vervolgt de CDA'er. ,,Je moet de persoon en de functie van Van der
Knaap onderscheiden. De onderzoekers hebben gezegd dat niet Van der
Knaap maar dat de huidige minister president, van de defensie en
binnenlandse zaken moet aftreden. Dat vind ik van die onderzoekers
heel voorbarig. Zij moeten onderzoeken."
Jos van Heuveln (ChristenUnie) vindt evenmin dat Van der Knaap moet
vertrekken. ,,Ik heb tot nu toe geen enkele reden om aan te nemen dat
hij moet aftreden. Ik heb een artikel over het dossier Spijkers in de
krant gelezen. Voor een normale burger is er geen doorkomen meer aan.
Het zijn zoveel feiten. Ik ga af op het antecedentenonderzoek dat de
commissaris van de Koningin heeft gedaan. Hij zag geen enkele reden om
Van der Knaap niet naar ons toe te
sturen. Ik wil niet zeggen dat er niets mis is gegaan in het dossier
Spijkers. Dat blijkt wel.
Maar ik zie geen enkele reden om de burgemeester daarvoor naar huis te sturen."

Inns en outs
Lambert Kisteman (SGP) ligt niet wakker van het wetenschappelijk
rapport. ,,Ik heb er alle vertrouwen in dat Van der Knaap integer is.
Het dossier is bekeken door de commissaris van de Koningin en de
'hoge' mensen in Den Haag. Die vonden dat hij wel integer is. Ik ken
natuurlijk niet alle inns en outs van het verhaal. Maar ik ga af op in
mijn ogen heel betrouwbare figuren als Cornielje en Balkenende."

Eric Leltz (GroenLinks/PE) heeft de publicaties eveneens in de media
gevolgd. ,,Ik heb het rapport niet gelezen. Van wat ik er over weet
vanuit de vertrouwenscommissie is er geen enkele reden dat Van der
Knaap moet aftreden. Anders hadden wij hem ook niet aangenomen. Ik heb
geen nieuwe dingen gehoord die een ander licht op de feiten werpen.
Van wat wij toen wisten, was dat voor ons geen aanleiding om te zeggen
'met deze man gaan
wij niet in zee'."
"

... het is *hun* Burgemeester, en zoveel is duidelijk, als 38 door
willen met struisvogelpolitiek moet dat kunnen in dit
ch/gristenhufterland land. Allen duiken weg achter de rug van een CvdK
of van een partijdige vertrouwenscommissie, en vervolgens heeft de
discussie naar het schijnt elders plaats gevonden want uit deze
verslaglegging blijkt daar er weinig van.

Burgers in Ede worden aldus ook op een dwaalspoor gezet. Het lijkt er
nu alleen nog maar te gaan om een fractievoorzitter monddood te maken.
Aan het handje van (de integere?) Balkenende is ie naar Ede gesleept
en nu willen de 38 geen schandaal in hun achtertuin.

Of inderdaad Van der Knaap nu wel of niet integer is doet er niet meer
toe want allen kunnen wegduiken achter de rug van een ander, of zich
anderszinds verschuilen. De ´ziekte´ van deze tijd, namelijk dat
(bijna) niemand meer verantwoordelijkheid durft te nemen en daar blijk
van geeft.

Dit land gaat gebukt onder erg veel partij politiek waarbij de vraag
of er sprake is van bendevorming eigenlijk met ´ja´ moet worden
beantwoord. Nergens valt er nog recht te halen of zelfs maar een
procedure voor een burgemeester waarin vertrouwen kan worden
uiitgesproken. Tja, door (eigen) bendeleden ... kunst.

Daarom Marcel, mijn complimenten voor je aanpak, en je hebt blijkens
een reactie het al bij het juiste eind. Hij spreekt nl. uit dat in
zo´n Burgemeester hij geen vertrouwen heeft, of zelfs maar kan hebben.
Hij heeft door dat het voor hem bedisseld wordt, en de hele raad (een
enkeling niet te na gesproken. ;) ) laat ook hem in de steek, en is
zelfs niet bereid daarvoor de juiste informatie boven tafel te
krijgen, om daarna inhoudelijk de zaak te bespreken.

Kan die vertouwenscommissie eens naar buiten brengen waar inhoudelijk
naar gekeken is? Door wie, en wat daarbij boven tafel is gekomen? Wat
niet? En hoe en door wie e.e.a. behandeld en beoordeeld is?

Henk Elegeert