Youp van 't Hek over 'De homo-gekte (column)'

Sun Mar 9 18:40:13 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   NRC Handelsblad
Datum:  8 maart 2008
Auteur: Youp van 't Hek

Vet Kicken!
-----------

Eindelijk: seks mag in het Vondelpark. Mijn vrouw en ik hebben er jaren naar
gesnakt. Elke keer als we door dat stukje Amsterdam fietsen, hoeven we elkaar
alleen maar aan te kijken om intens opgewonden te raken. We weten allebei waar
we naar verlangen. De bosjes naast het rosarium. Daar gebeurt het namelijk.
Tot nu toe werd seks in het park gedoogd, maar eigenlijk mocht het niet. Het
was illegaal. En wij zijn nogal brave burgers dus wij krakten netjes twee keer
per week heel suf in de echtelijke sponde. Gordijntjes dicht en verwarming aan.
Geeuwende routinewipjes.

Maar nu is het er door. Seks mag! Heerlijk tussen de homo's in de bosjes.
Naast de speeltuin. Misschien is dat nog wel het meest inspirerende. Dat je van
bil gaat met uitzicht op de wipkip. Mijn vrouw vroeg zich af of we het in het
donker niet een keer op het klimrek kunnen doen, maar dat mag niet van de
gemeente. Het moet in de bosjes. Maar we kunnen natuurlijk wel onze kleren aan
het klimrek hangen. Heb zo'n hekel aan modder aan mijn string. En erg aardig
van de gemeente dat ze prullenbakken tussen de bosjes gaan plaatsen. Handig voor
condooms en tissues. Anders geeft het zo'n rommel. Nog aardiger vind ik het
dat vanaf nu de honden in het park aan de lijn moeten. Verplicht! Dat is ook wel
nodig als je de wippende medemens tegemoet wil komen. Moet er niet aan denken
dat je net lekker bezig bent en je voelt gesnuffel aan je snikkel. Zo'n koude
natte hondenneus. Daarbij is het ook beter voor de honden. Ik bedoel: het is
niet goed als zij het gesjor en gepor van hun baasjes zien. Het zou ze maar op
rare gedachten kunnen brengen. Voor je het weet klimmen die beestjes op elkaar
om ook lekker te hutseflutsen. Maar die viezigheid willen we niet. Dat doen ze
maar mooi thuis.

Ons bestaan heeft weer zin. En niet alleen door het Vondelpark. Nee, er is meer.
Veel meer! Er komt ook weer echt leuk amusement op de tv. Ik zag donderdag bij
De wereld draait door twee opgeschoten BNN-jongeren en die waren zo enthousiast
over hun nieuwe programma, een variant op Try Before You Die. Het meisje van het
tweetal had voor dat laatste programma al een keer aan een noodrem getrokken.
Dat was echt onwijs kicken. Maar in het nieuwe programma gaan ze wel wat verder.
Ze moeten op commando van STER-acteur Peer Mascini ('Ik zei nog zo: geen
bommetje!!!') een beker stierensperma drinken, een bejaarde zijn gebit uit
zijn mond tongen of een oma van achter nemen, terwijl ze voorover gebogen op
haar rollator steunt. De oma moet uiteraard wel vrijwillig meewerken, maar dat
spreekt voor zich. Vlak voordat Matthijs van Nieuwkerk dit dartele tweetal
interviewde sprak hij met een man die kunst van drollen had gemaakt. Om precies
te zijn: familiedrollen. De stront van zijn gezin. Als zijn vrouw moest schijten
kreeg ze een bordje mee naar de wc, alwaar ze haar drol op moest draaien. Hij
vroor die bolus in en deed er later wat leuks mee. Die vrouw deed dat. Die
werkte mee. Alles voor de kunst zullen we maar zeggen. De kunstenaar vertelde
ook nog dat hij wel eens een drol had opgegeten. Het tweetal van BNN vond dat
een goed idee en gingen dat zeker aan hun uitdagingenlijstje toevoegen. Ik dacht
onmiddellijk aan een politieke drol. Een van Rita met een glas urine van onze
Geert. Da's toch vet kicken!!

's Avonds meldden mijn vrouw en ik ons in het Vondelpark tussen de cruisende
nichten. Op het gras zat het eerder genoemde BNN-tweetal verjaardagsslingers te
maken van de gebruikte condooms, terwijl twee andere programmamedewerkers aan
hondendrollen likten. Peer Mascini zat er hard bij te lachen. Ondertussen
stonden zeven mensen met hun telefoon klaar om mijn vrouw en mij te filmen. We
zijn inmiddels een hit op YouTube. En opeens barstte ik midden in het park in
snikken uit. Waarom? Geen idee!

--------
(c) 2008 PCM