IAC: U.S. Hands Off Serbia - No New Colony in Kosovo

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Mar 7 00:33:21 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op de keper beschouwd is het Dayton-accoord een afgedwongen
formalisering van grootschalige etnische zuivering (ieder zijn eigen
stukje etnische "homeground"). Een moreel verwerpelijk accoord, maar
(voor de realo's onder ons) wel vrijwel de enig mogelijke. Hillary
Clinton heeft er actief aan bijgedragen, naar ik verneem.
Waar ik nog meer mee zit zijn de beruchte bombardementen op Servié in
1999. De ratio achter de bombardementen was de etnische zuivering door
de Serviërs in Kosovo, niet fraai inderdaad,  maar een idiote ratio
gezien vanuit het perspectief van de etnische zuivering die door het
gehele voormalige Joegoslavié is getrokken, onder supervisie van de
NATO, de VS en de EU. Het lijkt er eerder op dat Servië werd
gebombardeerd omdat de Amerikanen weer ens een vijand nodig hadden, een
Hitler-figuur, en dat werd Milosovic. Later werd het Saddam. Nu is het
Ali Khamenei, of voormalig president Rafsanjani (beiden Iran). De EU
hobbelt in dit soort gevallen als een hondje achter de VS aan.
De bomardementen van de NATO, in 1999, waren naar mijn idee illegaal,
misdadig en nutteloos. De schade was enorm. De Chinsese ambassade wred
verwoest, evenals vele burgerdoelen, zoals bruggen en energiecentrales.
Het was een little-Irak, avant la letrre.
Om op je vraag in te gaan: Clinton behoort tot het kliekje dat dit soort
bomardementen goedkeurt. Dat verafschuw ik. Ook Bill deed trouwens
hieraan mee, want vergeet niet dat onze Bill in de jaren negentig al
vele bombardementsvluchten goedkeurde op Iraaks grondgebied. Saddam
moest toen al lesjes worden geleerd. Hij was dus meer Bushiaans dan
Hillary nu ons doet geloven.
Als Obama ook dit soort dingen gaat zeggen, voorstellen, en bovendien
uitvoeren als president, dan ben ik in hem teleurgesteld.