Garmanbozia: 'Raadsel van de Schoen' opgelost

Sat Jun 21 15:06:16 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aangezien ik hier een paar keer de term 'het Raadsel van de Schoen' laten
vallen,
   https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?S2=d66&a=2008&b=today&I=1&X=fluks&q=raadsel+van+de+schoen
en daarbij ook een oplossing suggereerde die volgens mij onjuist was, is
het wel aardig om te melden dat ik het raadsel zojuist heb opgelost.

Het raadsel komt voor in zowel de Vrijmetselaars TV-serie 'Twin Peaks' (een
eenarmige duivel is schoenverkoper, de hulpsheriff heeft plotseling andere
schoenen), als de Vrijmetselaars TV-serie 'The Prisoner' (schoenpoetser geeft
vertrouwelijke info die leidt naar de Vuurtoren van de Vrijmetselarij), als
in een Beatle liedje (Old Brown Shoe) en tal van andere pop-songs. Daardoor
wist ik dat het raadsel uberhaupt bestond.

Dit is de alchimie van het bouwstuk...
 * Schoen, in het Engels Shoe, refereert naar de Egyptische God Shu.
 * Shu is de Egyptische Herakles. Dat is belangrijk want de 12 werken van
   Herakles komen uit de Egyptische mythologie. Zie ook het Raadsel van de
   Wezel over de geboorte van Herakles - waarbij de wezel degene is die
   de tovenarij van Hera en Eileithyia ongedaan maakte (Eileithyia kwam
   hier van de week langs als de Griekse versie van Libertas) waardoor
   Herakles geboren kon worden. De wezel is de geslepen Galanthis, de
   bediende van de moeder van Herakles, Alcmene, die door Hera voor haar
   list werd gestraft door in een wezel te worden omgetoverd. In delen van
   Griekenland zijn er nog steeds wezel-festivals en in de tempel van Hera-
   kles wordt de wezel aanbeden. Waarmee, kennis nemende van de volgende
   punten, en passant ook het 'Raadsel van de Wezel' verklaard is.
 * Herakles doodde de Dode Hond Orthos in een van zijn 12 Werken.
 * De betekenis van het raadsel is dat men geen oude zaken moet afdanken.
 * Aardige wetenswaardigheid: een andere naam voor Herakles is Melqart en
   daarin herkennen we zowaar de Melkweg die de Dode Hond scheidt als een
   PvdA-politicus.

Waarmee het raadsel is opgelost.