Schaduwcommissie-Bakker presenteert rapport

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Mon Jun 16 20:11:37 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Mark Giebels schreef:
> Het heeft mij dan ook altijd verbaasd dat
> Bert hier nooit iets in gezien heeft.

Bert is een schat, maar hij vertegenwoordigt óók belangen. Een
basisinkomen maakt veel belangenbehartigers werkeloos. Dus verzetten ze
zich ertegen met allerlei rationalisraties. Ik gun Bert zijn
bestuurswerk, maar inderdaad, waarom laten bestuurders de definitie van
problemen afhangen van hun eigen belangen? Neem de PvdA, die is uiterard
tégen versoepeling van ontslagrecht, enkel en alleen omdat bij een
versoepeling de rol van de politiek (dus politici) minder wordt en het
*eigen stuurvermogen* van de arbeidsmarkt sterker wordt en zich meer
ontwikkelt. Dat proces gaat in  tégen het belang van een sociaal
democratisch bestuurder.

> Helaas is Nederland echter het land waar de politici vooral bezig zijn
> met gedetailleerd sturen op koopkrachtplaatjes. Alleen daarom al komt
> dat basisinkomen er dus waarschijnlijk nooit. Je neemt ze dan immers
> alle knoppen waar ze verslaafd aan zijn in één keer af...
Inderdaad. Dat vind ik nu ook. Soms is het niet de vrag of iets links,
rechts, populistisch of nunance is, maar speelt slechts de vraag van de
bestuurslaag an sich. De werkelijke tegenstelling is vaak: vrije
samenleving van zelfsturende volwassenen versus een toplaag van
bestuurders (vet betaald uit de staatsruif, die weer met geweld wordt
weggezogen van die zelfsturende burgers, zoals de roofridders in de
Middeleeuwen...).  Wij burgers vinden altijd weer opnieuw eigenwijze
bestuurders/politici tegenover ons die het zo mooi VOOR ons kunnen
vertellen. En laat ons nu maar, betaal ons nu maar uit jullie zuur
verdiende centjes die salarissen van 102.000 euri per jaar
(parlementarieres) tot 162.000 euri (Balkenendes) tot 320.000 - 650.000
(bestuurders uit de semi-overheidssector, energiebedrijven,
uitvoeringsinstaties en zo), want dan zit je goed. Gaat dus heen,
mensen,  en werk voor ons, betaal ons onze wedde, en laat ons het land
besturen, met allerlei mooie plannetjes die we jullie soms voorrlegen,
soms niet, en tegen welke jullie soms ja of nee kunnen zeggen, maar
zeggen jullie zeggen soms nee (Europese Grondwet) en dan is het
eigenlijk tóch ja, want let goed op, domme burgers, WIJ betpalen wat
goed is wat niet goed is en WIJ zetten onze planntjes toch door.

Daarom komt dat vermaledijde 67-jaar Sovjet decreet ooit ook nog écht.
Geloof, de familie Bakker gaat ons, mét de familie Balkenende, door
laten werken, en belastingbtalen, tot ons 67ste jaar. Ben je niou
helemaal van de pot gerukt. eerder ophouden met werken, omdat JIJ dat
wilt. Wie denk je wel dat je bent, domme burger.

Beetje boze Hein.