Schaduwcommissie-Bakker presenteert rapport

Antid Oto aorta at HOME.NL
Sat Jun 14 14:52:18 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Hein van Meeteren wrote:

> Haalbaarheid.....De EK was ook onhaalbaar voor Oranje...(maar dat haat aan je voorvoorbij, zeg je...) Wat ik betoog is dit: onstlagbescherming is bedoeld voor de bescherming van weerloze, dus zwakke groepen in het arbeidsproces. Die bescherming snijt hout. Maar tegelijkertijd heeft de ontslagbescherming een idiote wending genomen; er wordt oneigenlijk gebruik van gemaakt door werknemers, en werkgevers kunnen nauwelijks meer van niet-presterende of ongenotioveerde werknemers afkomen. Bij de laatste groepen moet versoepeling optreden van het ontslagrecht, maar wel onder de voorwaarde dat de werkgever inspanningen verricht om de (te) ontslagen werknemer tebegeleiden naar een nieuwe werkkring. Overigens moet de werknemer OOK inspanningen leveren, er is wederzijde verplichting. Het gaat dan om insourcing en/of outsourcing. Het gebeurt vaak al (ik zie in mijn arbeidsmediations dat dit soort voorwaarden worden uithonderhandeld bij een arbeidsconflict), maar het moet wettelijk en structureel worden.

Ontslagbescherming moet je niet versoepelen. Heb ik al vaker gezegd. Je
zou eerder moeten kijken naar ontslagbescherming aan de top en de
torenhoge beloningen.
Daar is sprake van scheefgroei. En waar oneigenlijk gebruik van gemaak
wordt is de productiewijze en het eigendom van de produktiemiddelen en
niet de ontslagbescherming.
Maar ik kan me voorstellen dat jij met je mediation praktijk en
bourgeois mentaliteit garen spint bij versoepeling van het ontslagrecht...