Schaduwcommissie-Bakker presenteert rapport

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Sat Jun 14 13:03:50 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

---- Antid Oto <aorta at home.nl> schreef:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Ik hou niet van voetbal. Heb ik wat gemist?

Helemaal niets. Was een lousy wedstrijd, heeft niemand naar gekeken, slecht resultaat ook. Vergeet het maat, niemand heeft het er meer over.

> En pre-pensioen dan?

Pre-pensioen in in dit plan geincalculeerd. Je kan het via CAO regelen (dat is een contractuele afspraak) of publiek regelen (generiek) en dan is de eigen keuze van de pensiado-to-be. Gaar hij/zij eerder, dan kost hem/haar dat uitkering, gaat hij later dan de indexwaarde, dan krijgt hij/zij EXTRA uitkering (logisch, want dat is het gevolg van langer werken, beloning dus, en kost de schatkist minder). Vrijheid van keuze is hier het centrale thema, en niet de Sovjetpraktijken van *verplicht* langer doorwerken.

> Nu spreek je jezelf tegen: ontslagbescherming niet aantasten maar wel
> versoepelen. De ontslagbescherming voor bepaalde groepen niet
> versoepelen en andere wel lijkt mij onhaalbaar.

Haalbaarheid.....De EK was ook onhaalbaar voor Oranje...(maar dat haat aan je voorvoorbij, zeg je...) Wat ik betoog is dit: onstlagbescherming is bedoeld voor de bescherming van weerloze, dus zwakke groepen in het arbeidsproces. Die bescherming snijt hout. Maar tegelijkertijd heeft de ontslagbescherming een idiote wending genomen; er wordt oneigenlijk gebruik van gemaakt door werknemers, en werkgevers kunnen nauwelijks meer van niet-presterende of ongenotioveerde werknemers afkomen. Bij de laatste groepen moet versoepeling optreden van het ontslagrecht, maar wel onder de voorwaarde dat de werkgever inspanningen verricht om de (te) ontslagen werknemer tebegeleiden naar een nieuwe werkkring. Overigens moet de werknemer OOK inspanningen leveren, er is wederzijde verplichting. Het gaat dan om insourcing en/of outsourcing. Het gebeurt vaak al (ik zie in mijn arbeidsmediations dat dit soort voorwaarden worden uithonderhandeld bij een arbeidsconflict), maar het moet wettelijk en structureel worden.