Peilingen 6 juni 2008

Martijn Meijering mmeijeri at XS4ALL.NL
Mon Jun 9 19:20:35 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> Een zakenkabinet handelt, zoals gezegd, lopende zaken af. Dus geen
> politiek beladen of controversiele onderwerpen.

Laten we de term zakenkabinet dan even terzijde leggen. Is er iets tegen
als er een extra-parlementair kabinet komt dat, noodgedwongen met
wisselende meerderheden, hervormingen doorvoert? En, gesteld dat de
uitslag van de volgende TK verkiezingen in de buurt van de huidige
peilingen ligt, is er dan ueberhaupt wel een andere mogelijkheid?

> Zeker, maar dat betekent dat niet álle beloofde programmapunten kunnen
> worden uitgevoerd, aangezien je de ene ruilt voor de ander.

Klopt, maar dat is toch wat er altijd gebeurt? Tenzij je zoals jij bepleit
van tevoren een programma afspreekt, maar dat lijkt me onwerkbaar. En het
vereist een grondwetswijziging dus dat is ook nog eens langetermijnwerk,
zelf als je gelooft dat het haalbaar is.

> Juist niet. Als het accoord vóór de verkiezingen is gemaakt en de
> coalerende partijen van dat accoord gekozen worden, kan het accoord
> zonder enige restrictie worden uitgevoerd!

En hoe worden de zetels dan verdeeld tussen de coalerende partijen?

> De kiezer stemt dan op coalities, niet op partijen.

Maar tijdens de onderhandelingen vooraf zal je toch ook willen weten wie
hoeveel water bij de wijn doet. Stel dat we PvdA en VVD zover krijgen dat
we  Paars 3 nastreven. Hoe in vredesnaam stellen we dan een programma vast
voordat we weten hoe sterk elke partij is?

De volgende link (coalitie-cehcker) zul je trouwens wel interessant vinden:
http://cc.geencommentaar.nl/