(off topic) Re: Garmonbozia: Het Raadsel van de Kever

Sat Jun 7 16:37:57 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

On 7-jun-2008, at 11:58, Dr. Marc-Alexander Fluks wrote:

> [De relevantie voor D66 is me nog niet duidelijk...

Mij ook niet.
Sterker nog; volgens mij misbruik je deze lijst voor je
alt.conspiracy geblaat.

> maar in elk geval is
>  er weer een puzzelstukje van de Gele gekte af]

Van jouw gele gekte, bedoel je?

> In het Vrijmetselaars-scenario kwamen recentelijk de Beatles en de
> Nazi's
> voorbij. Wat hebben ze nog meer gemeen met de Joden en de oude
> Egyptenaren ?

Ehm... dat ze op twee benen liepen?

> Wel... Kevers !

Daar hoor ik van op.
Wat hebben *de* Joden met kevers, als ik vragen mag?

>  - Een Beatle (Beetle) is een Kever. De bedoeling was dat de
> popgroep eerst
>    'Johnny and the Moondogs' zou heten - waarbij een Moondog een
> Weerwolf

Sorry dat ik u even onderbreek professor.

"Johnny and The Moondogs was a name adopted by John Lennon, Paul
McCartney
and George Harrison in 1958 for the purpose of entering Carroll
Levis's "Search For
A Star" talent competition."
http://www.rickresource.com/stt-research/jandmoondogs.html

In die tijd heette hun bandje The Quarry Men.
Ze hadden onder die naam al eerder aan de talentenjacht deelgenomen
en dat
was geen succes geweest. Nu deden ze mee onder een andere naam.
Er is helemaal geen sprake van dat The Beatles aanvankelijk Johnny
and The
Moondogs zouden gaan heten.

>    is (een Cynocephalus). Lennon beweerde ooit dat hij op de naam
> kwam toen
>    hij een geest zag in een 'Flaming Pie' (30 jaar later de titel
> van een
>    McCartney album) - dat is geen geflambeerde pudding, trouwens...

Nou en?

Over naar de volgende onzin dan maar.

>  - Hitler stichtte in 1938 de stad Wolfsburg (Hitler's koosnaampje was
>    'Wolf' -

Hitlers koosnaam was Wolf, dat klopt. In Oost-Pruisen heette zijn
hoofdkwartier de
Wolfschanze; in België heette het hoofdkwartier voor de veldtocht
tegen Frankrijk
de Wolfschlucht; na de capitulatie van Frankrijk werd in Margival een
hoofdkwartier
gebouwd voor de operaties tegen Engeland dat eveneens Wolfschlucht werd
genoemd; een ander hoofdkwartier noemde hij Wehrwolf.

Wat overigens ook weer niet wil zeggen dat alle hoofdkwartieren van
Hitler
naar een wolf werden genoemd; het hoofdkwartier voor de strijd tegen
Rusland
noemde hij Tannenberg. Dat was symbolisch, zoals al die namen symbolisch
waren, maar dat Hitler een vrijmetselaar was volgt er vermoedelijk
toch niet uit.

> naar de Cynocephalus Thoth, Hitler dacht immers dat hij Wotan
>    was en dat is Mercurius en dus de Cynocephalus),

(Terzijde: Iemand die anderen probeert te overtuigen van iets zou
eigenlijk
woordjes als 'immers' en 'dus' niet moeten gebruiken, lijkt me.)

> richtte daar Volkswagen op

De auto in kwestie werd KdF-Wagen genoemd; KdF was de afkorting voor
Kraft durch Freude, een organisatie die zich bezighield met de
ontspanning
van de Duitse arbeider, en die bijvoorbeeld beschikte over een
cruiseschip
(Wilhelm Gustloff) en het grootste badhotel van Europa (Prora op Rügen).
Omdat Opel en Ford in Duitsland deels in Amerikaanse handen waren, werd
besloten een geheel nieuwe autofabriek te bouwen die de grootste van
Europa
moest worden. Hiervoor werd een locatie bij Fallersleben gekozen.

Bij de fabriek werd een stad gebouwd om de fabrieksarbeiders te
huisvesten.
Die stad werd 'Stadt des KdF-Wagens bei Fallersleben' genoemd, of
kortweg
KDF-Stadt.
Op 25 mei 1945 - dus ruim na de dood van Hitler en na afloop van de
Tweede
Wereldoorlog - werd de stad door de Britse bezettingautoriteiten
omgedoopt in
Wolfsburg. Deze naam ontleenden zij aan het gelijknamige kasteel dat
in de
buurt stond.

Wolfsburg past dus *niet* in het rijtje Wolfschanze, Wolfschlucht en
Hitler heeft
helemaal geen bemoeienis met de naam gehad, hij was immers al overleden.
(let op, hier staat 'dus' en 'immers')

Overigens is het best mogelijk dat Hitler destijds aangetrokken was
door de naam
van dit kasteel, maar voor de locatiekeuze bestonden veel prozaischer
redenen:
Fallersleben lag midden in Duitsland; op het kruispunt van het
Mittelland-kanaal,
de spoorlijn van het Ruhrgebiet naar Berlijn, en de autobahn Berlin-
Hannover.
Kortom: de locatie lag centraal en beschikte over goede verbindingen.

(Hiervan werd tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruik gemaakt bij de
productie
van de Kübelwagen; de stalen carosserieën, een ontwerp van Edwin Komenda
- die we straks nog zullen tegenkomen - werden bij Ambi-Budd in
Berlijn gebouwd
en per spoor naar KdF-Stadt getransporteerd, waar ze met backbone
chassis van
Hans Ledwinka en de luchtgekoelde bowermotor van Franz Reimspiess werden
samengevoegd.)

> en die bouwde in hetzelfde jaar de 'Kever' (ontwerper was de Jood
>    Josef Ganz, die inmiddels voor de Nazi's was uitgeweken).

Het is juist dat Josef Ganz joods was en had geijverd voor een
volksauto.
Maar het is een beetje onzin om Ganz als de ontwerper van de Volkswagen
Kever te beschouwen.
Zoals wel vaker in de geschiedenis waren diverse mensen met eenzelfde
soort
project bezig. Béla Barényi was afgestudeerd op een ontwerp voor een
Volkswagen; het Tsjechische Tatra, dat diverse modellen met
achterinliggende
motor had bebouwd, werkte aan een kleine auto; Porsche ontwierp diverse
modellen, onder andere voor NSU en Zündapp.

Béla Barényi volgde een privé-opleiding voor machinebouw en
elektrotechniek
in Wenen, en studeerde af op de scriptie "Kommender Volkswagen mit
optimaler
Triebwerkskombination" (toekomstige volksauto met optimale aandrijving).
Vervolgens werkte hij bij Austria-Fiat; daarna bij Steyr, waar hij de
carrosserie-
ontwerper Erwin Komenda leerde kennen, en Ferdinand Porsche die in 1929
bij Steyr technisch directeur werd.

Barényi ontwierp in 1925 een kleine auto voor vier personen. Volgens
sommige
bronnen zou hij de ontwerpen tussen 1925 en 1932 aan Ferdinand Porsche
hebben laten zien. In 1934 werden de ontwerpen van Barényi zonder diens
toestemming afgedrukt in het Franse autotijdschriftt Omnia. Toen vlak
voor de
Tweede Wereldoorlog de KdF-Wagen verscheen, leek deze sterk op de
ontwerpen van Barényi. Toch wordt Barényi in de geschiedenis van de
Volkswagen Kever zelden genoemd. Als er al sprake is van plagiaat, wordt
meestal gewezen op de overeenkomsten tussen het ontwerp van Porsche en
een prototype van Hans Ledwinka voor Tatra.

Toch zou het ook weer te simpel zijn om Barényi als feitelijke
ontwerper van de
Volkswagen Kever te beschouwen. Veel van de elementen van de Kever zijn
bedacht door Hans Ledwinka.
Ledwinka was van 1921 tot 1945 hoofdconstructeur bij Tatra. Hij
bedacht een
chassis met een centrale buis waar de aandrijfas doorheen liep (backbone
chassis), onafhankelijke wielophanging, en achterin geplaatste motor met
luchtkoeling (pancake engine).
Tatra besteedde in de jaren dertig al veel aandacht aan stroomlijn,
waarbij werd
voortgebouwd op de ideeën van de Hongaarse ontwerper Paul Jaray, in
een tijd
dat het grote publiek nog gewend was aan rechthoekige -, meer
koetsachtige
auto's met starre assen.

Ledwinka besprak zijn ideeën met Ferdinand Porsche. De overeenkomsten
tussen zijn ontwerpen voor Tatra en de KdF-Wagen van Porsche, die na de
oorlog bekend zou worden onder de naam Volkswagen Kever, zijn ook groot.
De Kever lijkt sprekend op het prototype Tatra V570 uit 1931, een
tweedeurs
auto voor vier personen met achterin geplaatste luchtgekoelde
tweecilinder
boxermotor. De productie van de door Ledwinka samen met zijn zoon Erich
Ledwinka ontworpen Tatra T97 uit 1937 werd zelfs na 508 exemplaren door
de nazi's stopgezet, naar verluidt omdat de overeenkomst van de KdF-
Wagen
met dit model te duidelijk zichtbaar was. Na de oorlog kregen de
nazaten van
de directie van de Nesseldorfer fabriek ook compensatie van Volkswagen.
(Maar Ledwinka niet.)

Resteerde nog het probleem van de motor. De eerste motorontwerpen voor
de Volkswagen Kever waren te duur gebleken - de prijs van de auto
moest in
opdracht van Hitler onder de duizend Reichsmark blijven - of te
lawaaiig.
Franz Reimspiess ging in 1934 bij het ontwerpbureau van Porsche
werken. Hij
ontwierp voor de KdF-Wagen een luchtgekoelde viercilinder boxermotor met
korte slag en een cilinderinhoud van 984cc. De motor was gebaseerd op
een afgekeurd ontwerp van Josef Kales voor een viercilinder motor
voor het
NSU prototype. Het ontwerp was een belangrijke doorbraak.
Reimspiess was ook de ontwerper van het oorspronkelijke Volkswagen-logo.

In 1951 publiceerde de Duitse schrijver Horst Mönnich zijn
industrieroman
'Die Autostadt' over de geschiedenis van Volkswagen. In zijn boek
noemde hij
Ferdinand Porsche de uitvinder van de Volkswagen Kever. Barényi
spande een
proces aan. De patentafdeling van de rechtbank te Karlsruhe oordeelde in
oktober 1955 dat het concept en de belangrijkste onderdelen van de
Volkswagen
Kever niet door Porsche maar door Barényi waren bedacht.

Kortom, de Kever is eigenlijk het product van Barényi, die
afstudeerde op het
concept van een Volkswagen; Ledwinka, die het backbone chassis bedacht;
Paul Jaray, die de stroomlijncarrosserie introduceerde; Ferdinand
Porsche, die
misschien niet zo'n visionair ontwerper was, maar een goed manager met
verstand van massafabricage; Josef Ganz die ijverde voor het idee van
een
kleine auto voor iedereen; Edwin Komenda, die de carrosserie van de KdF-
Wagen ontwierp; en Franz Reimspiess die de motor en het logo ontwierp.

Gaat het specifiek om het uiterlijk - en we hadden het toch over
kevers? - dan
gaat de eer naar Edwin Komenda, die de carrosserie van de KdF-Wagen
ontwierp, en naar Hitler, die zou hebben gezegd dat het ontwerp op een
Kever leek. (Ook The New York Times wordt in dit verband wel genoemd.)
Met dit uiterlijk - we hadden het toch over de relatie tussen kevers
en joden,
professor? - heeft Josef Ganz echter geen bemoeienis gehad.

Dit is een samenvatting/bewerking van (delen van) diverse Wikipedia-
artikelen die ik over dit onderwerp heb geschreven.

zie:
* http://nl.wikipedia.org/wiki/B%C3%A9la_Bar%C3%A9nyi
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Erwin_Komenda
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Hans_Ledwinka
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Franz_Reimspiess
* http://nl.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_K%C3%BCbelwagen

> [...]
>    opkomst),
>       when the rival cult of the sun-god Ra gained significance,
> Khepri
>       was identified as the aspect of Ra which constitutes only the
>       dawning sun (i.e the sun when it comes into being).
>
> De Kever heeft kennelijk iets met zowel de Cynocephalus
> (Hondkoppige - het
> sterrenbeeld Thoth/Mercurius/Grote Hond met daarin Sirius) als met een
> heliacale opkomst. Voeg de twee samen en men heeft opnieuw de
> heliacale
> opkomst van Sirius in verband gebracht met iedereen die daar achteraan

Jaja, het zal wel professor.

> Marc Fluks, Amsterdam

Erik van den Muijzenberg, Parijs