Garmanbozia: De Franse Republikeinse Kalender

Hein van Meeteren heinwvm at CHELLO.NL
Fri Jun 6 16:48:34 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Dr. Marc-Alexander Fluks schreef:
>  Deze zinnen geven precies aan wat er aan de hand is (in deze contekst
>  hoor ik tot de 'best', heb ik het over de 'worst' en 'turn' jij je,
>  Hein, 'away'). Het zijn maar 3 zinnetjes, er zit geen woord Spaans bij,
>  en toch hebben velen geen idee wat hier staat. Zelfs als je het tegen
>  ze zegt, begrijpen ze het niet. Ze doen immers wat hier staat: ze wenden
>  zich af.
En of ik me niet away turn. Als er iemand is die iets aan wil gaan, it's
me. Waarom denk je dat ik al die rare stalkers aan m'n kont heb hangen?
Maar ik wil wèl datgene aangaan dat ik essentieel vind, en ik vind dit
gele gedoe van je niet de essentie raken. Dode Hond, Hot Dogs,
hondenvoer, het zal me worst wezen. Wat ík interessant vind is de
wakkerword-geschiedenis van het menselijk bewustzijn. Van primieteve
tribalistische onwetendheid en gedreven zijn door *blinde*  instincten
en driften, tot de moderne, wakkere en wikkende en wegende mens behept
met een ontwikkeld geweten. En wat komt daarna? Hoe gaat de geschiedenis
verder (een vraag die jij deterministisch vindt, neem ik aan, maar ik
niet). In die geschiedenis van de menselijke geest komen sekten,
groepen, gezelschappen, clubs, loges voor. Met hun filosofieën, hun
metaforen en parabels waaraan jij refereert. Het zijn voor mij
vingerwijzingen naar de onwikkelingsgschiedenis van de mensheid, naar de
geschiedenis van  het denken, van het bewuiste zijn.
Ja, dat klinkt verheven, maar ik doe het niet voor minder.