Ierland: EU grondwet, het verdrag en het referendum

Karst de Jong karstdejong at YAHOO.CO.UK
Thu Jun 5 16:58:02 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris & anderen,

De grondwet van 1946 die de basis is voor de huidige
Ierse Republiek is wat vreemd. Eigenlijk zijn er twee.
Een in het Engels en een in Gaelic die tegelijker tijd
geschreven werden. Uitgangspunt was dat het IErse volk
souverein zou zijn, niet het parlament (zoals in NL -
de Staten Generaal). Dit heeft nogal wat consequenties
en een ervan is dat er een vloksraadpleging moet wezen
als het om de souvereiniteit gaat.

Een ander probleem is de volksvertegenwoordiging. Dat
heeft minder aanzien en terwijl er voor de NL.
policiti vaak nog wel een baan is na de politiek
(burgemeester CvdK) is dat in de Republiek niet zo.
Politici hebben daarom nogal de neiging om aan hun
post vast te houden en zeker in the de jaren 80 en 90
om ook wel omkoopbaar te zijn.

Met de Celtic Tiger is daar toch wel lichtelijk een
einde aan gekomen, hoewel de tribunals zich nog steeds
voort slepen. Je hebt gelijk dat dat consequensies
heeft voor het referendum. Maar op het ogenblik lijkt
het mij wel dat Cowen als de nieuwbakken premier het
welk voor elkaar krijgt met de ander mainstream
partijen. Vooral omdat de Nee zeggers nogal een
ratjetoe is.

groeten,

Karst

Sent from Yahoo! Mail.