D66, EU grondwet, het verdrag en het referendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Thu Jun 5 11:23:44 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 05-06-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> [...]
>   Zaak 2: is D66 voor een Euro-verdrag ?
>   ...men moet toch wat...
>
>   Dit hele gedoe is een ernstig geval van fraude (een tweede referendum zou
>   dat ook geweest zijn, maar was ergens nog een compromis). Waar het op
>   neerkomt, is dat er een referendum is gehouden en dat de Kamer de uitslag
>   daarvan naast zich heeft neergelegd. De Kamer heeft zich willens en wetens
>   van het Nederlandse Volk afgekeerd. Het geeft aan hoe ziek de democratie
>   wel niet is.
>
>   We zijn nu afhankelijk van de Ieren.
>   Maar daar zal ook wel worden gefraudeerd.

Dat, denken en dromen over een ideale wereld, ook als deze onbereikbaar is in
het leven op aarde en pas na de dood in de hemel gerealiseerd kan
worden, het essentiële kenmerk van wat utopisch denken zij? ;)

> en democratie gaan domweg niet samen.

Eens...
Democratie is ook verre van utopisch. Europa is niets anders dan dat.

>   Volgende keer maar niet meer stemmen voor het Euro-parlement...

Heeft dat zin dan? Zoja, hoe zie je daar iets van terug? Draagt je
niet slechts bij tot de dictatuur die ons tenslotte te wachten staat?

We bevinden ons nu reeds in een situatie waarin utopisch denken
politieke macht kreeg en die enkel leidt tot totalitaire
onderdrukking.

Henk Elegeert