Rozekousenpolitiek: Stelling van de week: 59% tegen 'Canal parade'

Thu Jul 31 12:39:59 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Bert Bakker <bertbakker7 at GMAIL.COM>,
>Fair is foul and foul is fair

 Precies, dit is nihilisme.
 We zijn het zowaar eens.

>(Macbeth, de eerste woorden, uitgesproken door de heksen).

 En wat te denken van,
    To be, or not to be
 Daar valt het niet samen maar volgt het eerste op het tweede. Net als bij
 die andere Vrijmetselarij-kreet,
    United We Stand, Divided We Fall

 Men kan eigenschappen van de Dode Hond koppelen aan tegenstellingen tussen
 de twee honden die *samen* de Dode Hond vormen.
    Angst en Liefde,
    Baviaan en Krokodil,
    Canis Major en Canis Minor,
    Hond en Pup,
    Meester en Leerling,
    Terreur en Horror,
    Thoth en Horus (Hermes en Apollo),
    Ubermensch en Mens,
    Ziel en Lichaam,
    Zwart en Wit.
 Samenvattend: in de alchimie is iemand onwetend zolang er een *Dode Hond*
 in z'n ziel huist.

 De tegenstelling correspondeert met de *eerste fase* van de alchimie;
 in de *tweede fase* worden de tegenstellingen verenigd. Men komt daarbij
 in een nihilistisch regime. Wat Bert dus opmerkte, is dus een volkomen
 juiste constatering. En uiteraard moet men *daartegen* zijn (tegen het
 nihilisme, niet tegen de constatering van Bert - en Bert moet niet doen
 vorkomen dat ik een rare fout maak - neen, ik heb het juist over rare
 fouten van *anderen*).

 Men kan ook naar de Herrezen Hond vs. de Dode Hond kijken (daar gaat dat
 'To be, or not to be' over), dus naar tegenstellingen *die elkaar opvol-
 gen* (uiteraard in de omgekeerde volgorde want anders krijgen mensen het
 door),
    Aansluiten en Afsplitsen,
    Geheeld en Gebroken,
    Herrezen en Dromende,
    Omega en Alpha,
    Oorlog en Vrede,
    Toekomst en Verleden,
    Verenigd en Verdeeld,
    Verlicht en Onwetend,
    Vrij en Gescheiden.
 Samenvattend: in de alchimie is iemand verlicht op het moment dat men zich
 bewust wordt van een *Dode Hond*.
 Hier staat het eerste voor de Herrezen Hond (Orthos, Satan) en het tweede
 voor de Dode Hond (Mercurius *en* Apollo). Wie Geel is, poogt de Dode Hond
 te laten herrijzen. Gele D66'ers pretenderen daarmee 'verlicht' te zijn.

 Als men zo'n lijstje ziet, dan *begrijpt* men waarom BvdH zich inzet voor
 het Awakening Festival en waarom Gele D66'ers voortdurend schermen met 'de
 toekomst'. Hun toekomst slaat niet op de materiele toekomst (laat staan op
 iets dat met tijd en ruimte te maken zou hebben) maar op de Herrezen Hond
 (de bewustwording van een *Dode Hond* - de overwinning van het Kwaad op de
 Mens, het havenen van het denken).

>Hover through the fog and filthy air

 'Air' slaat op Herakles (de God van de atmosfeer, daar hebben we die kli-
 maat-onzin aan te danken), 'Hover' slaat op de apotheosis van Herakles -
 dus op de Verlichting van de Mens.

 Bertus, je mag dan weinig ophebben met mijn analyse, maar je zit er met je
 opmerkingen vlak bij (Shakespeare komt voortdurend terug). Persoonlijk zie
 ik het onderscheid dan ook niet. Ik overzie het complete scenario (wijs dat
 af) en jij hebt het over het scenario zelf (wijst elke analyse daarvan af).
 Ik begrijp jou wel maar jij begrijpt mij niet.

 Als je 1 stapje hoger gaat, dan is de analyse van het scenario *hetzelfde*
 als de losstaande dingen daaruit die je zelf aanhaalt... Kortom: je bent
 er bijna - maar ergens wil je het niet zien.

 In elk geval wijs je het scenario af - en dat doet me genoegen.