Rozekousenpolitiek: Artikel 1 van de Grondwet

Thu Jul 31 09:51:55 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik forwarde zojuist...
>Zo werkt de oppositiepartij aan een grondwetswijziging om in artikel 1
>van de wet homoseksuele gerichtheid als non-discriminatiegrond op te nemen.
                         ^^^^^^^^^^^

 Is de 'geaardheid' inmiddels afgeschaft ? Of bestaat er naast 'geaardheid'
 inmiddels ook 'gerichtheid' ? Zoja, waarom moet de 'gerichtheid' wel in
 de Grondwet en de 'geaardheid' niet ? Zoneen, waarom dan een nieuw woord -
 is dat wellicht met het oog op een herziening van de Grondwet ?

 'Gerichtheid' is overigens wel een beter woord omdat het een actie aangeeft
 (causaliteit aangeeft), terwijl 'geaardheid' dat juist *niet* doet (en dus
 *in tegenspraak is* met een specifieke seksuele praxis).

 Waarom zou het in de Grondwet moeten ? Om weigerambtenaren te pakken, ver-
 moed ik. Is het niet beter om Artikel 1 van de Grondwet of af te schaffen
 of om het artikel a-specifiek te maken ?

 Nog even en iedereen die niet niet in Artikel 1 van de grondwet voorkomt,
 voelt zich gediscrimineerd en is het artikel in strijd met zichzelf.

 Marc Fluks, Amsterdam