Markt werking (Amerikaans Congres akkoord met steun huizenmarkt)

dirkie geensloof at YAHOO.COM
Mon Jul 28 07:43:03 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Martijn,
3 out of 4 ain't all bad :)dirkie

--- On Sun, 7/27/08, Martijn Meijering <mmeijeri at xs4all.nl> wrote:
From: Martijn Meijering <mmeijeri at xs4all.nl>
Subject: Re: Markt werking (Amerikaans Congres akkoord met steun huizenmarkt)
To: "Antid Oto" <aorta at home.nl>
Cc: "d66" <d66 at nic.surfnet.nl>
Date: Sunday, July 27, 2008, 6:31 AM

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

> De kredietcrisis bij Freddie en Fannie en de rest is een
> *systeemcrisis* en heeft niets met overheidsfalen/marktfalen te doen.

Een systeemcrisis die is veroorzaakt door bijna 100 jaar
overheidsinterventie op een kolossale schaal.

> Jij als ultra-neoliberaal wil natuurlijk de schuld weer op de overheid
> verhalen. Doorzichtig verhaal...

Niks doorzichtig, ik heb duidelijke argumenten gegeven. Het zou leuk zijn
als je daarop in ging. Anders blijft het holle retoriek. Nu zijn we dat
wel van jou gewend, maar het deugt niet.

- Ontken je dat de Fed grootschalig ingrijpt op de geldmarkt?
- Ontken je dat de impliciete overheidsgarantie het Fannie en Freddie
heeft mogelijk gemaakt goedkoop te lenen en daardoor goedkoop uit te
lenen?
- Ontken je dat de Amerikaanse overheid door de bail out grootschalig
ingrijpt?
- Ontken je dat wetgeving die risicoselectie bemoeilijk een vorm van
overheidsingrijpen is?

Zonder de luchtbellen van de Fed had er nooit zoveel geleend kunnen
worden. Zonder de garanties van Fannie en Freddie, op zich weer gedekt
door de federale overheid, waren er nooit zoveel risicovolle hypotheken
verstrekt en hadden we de subprime crisis niet gehad.

En er is nog meer. De Amerikaanse overheid heeft de credit ratings
industrie gereguleerd (overheidsingrijpen!). Een belangrijk gevolg is dat
de ratings agencies betaald worden door de bedrijven die obligaties
uitgeven, in plaats van door degenen die ze kopen. Dit creeert een
belangenverstrengeling, het wordt op deze manier voor de ratings agencies
aantrekkelijk om te rooskleurige ratingsaf te geven. En pensioenfondsen
moeten op hun beurt weer rekening houden met de ratings.

Het hele financiele systeem hangt al decennia van de overheidsinterventies
aan elkaar. Wie dit niet ziet is 1) niet op de hoogte, 2) blind, 3) niet
goed bij het hoofd, of 4) te kwader trouw.

Ik heb zo mijn vermoedens wat bij jou het geval is.

(D66 at nic.surfnet.nl).
alleen: SIGNOFF D66
Het on-line archief is te vinden op: