video cursus Das Kapital

Thu Jul 24 13:17:40 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Antid Oto <aorta at HOME.NL>,
>Das Kapital is tijdloos

 Niets is tijdloos. Men moet Marx/Engels/Nietzsche zien in de contekst van
 de 19e eeuw. Dus: flinke schep romantiek op het ontdekken van het materia-
 lisme (Marx/Engels) en nihilsme (Nietzsche). Dat daaruit het Communisme en
 Nazisme zijn voortgekomen, verbaast me niet zo. Het gedachtengoed van
 Nietzsche (Geel, dus) is domweg gevaarlijk (hij werd niet voor niets gek).

 Bij Marx heb ik zoiets van 'de man was zelf een ongevaarlijk warhoofd - het
 gevaar kwam van degenen die met z'n ideeen aan de haal gingen en ze poogden
 te verwezenlijken'. Het gaat altijd weer mis als men ideeen ook daadwerke-
 lijk poogt uit te voeren. Ideeen staan nu eenmaal haaks op de materiele wer-
 kelijkheid. Het gaat om methodes (hoe doe je iets), niet om ideeen (het
 waarom van iets). Als men het Stalin-tijdperk in Rusland en het Mao-tijdperk
 in China vergelijkt met de periode daarna - en bij ons het EU-tijdperk met
 de periode daarvoor - dan ziet met heel fraai het verschil.

 Ideeen gaan altijd gepaard met verstarring en conservatisme, wie uitgaat
 van methodes is daarentegen altijd geinteresseerd in iets nieuws. Een idee
 wordt vrij moeilijk verlaten maar een methode zet men overboord zogauw zich
 iets werkzamers aandient.