Garmanbozia: De Sleutels van Herakles (5)

Sat Jul 19 20:00:06 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

 Ik, eerder,
 https://listserv.surfnet.nl/scripts/WA.EXE?A2=ind0807&X=&L=D66&P=R20684
>In Amsterdam komt de Herculesstraat uit op het... Olympiaplein (in de
>Apollobuurt). Ik heb daar nota bene zelf fysiotherapie... Als men
>hier binnenkomt (het is een Olympisch steunpunt), hangt er een grote foto
>van iemand die het Olympisch Vuur draagt in een *fakkel* - die fakkel is dus
>de *knuppel* van Herakles die op weg is naar z'n eigen brandstapel.

 Sterker nog, hiernaast hangt een echte Olympsche fakkel (die van op de foto)
 en een glas-in-lood tableau met daarop het Olympisch Vuur met daaronder iets
 non-figuratiefs dat zich moeilijk laat interpreteren.

 Ik houd van de week ter plekke een kort expose over wat hier staat en dat
 het over Herakles gaat. Wat blijkt ? Dat glas-in-lood tableau heet 'Herakles'
 (dat staat er dus niet bij). Mensen stomverbaasd dat ik dit doorhad.. Ik had
 recht in de roos geschoten.

 Dan zal dit ook wel raak zijn...

 De Dode Hond (de scheiding tussen de twee sterrenbeelden Hond door Herakles
 in diens Tiende Werk) hoort in het adagium 'Zo beneden zo boven, zo boven zo
 beneden' ook een pendant op Aarde te hebben.

 De Hond is Dood zolang er een discreptantie bestaat tussen het denken van de
 mens en de spirituele werkelijkheid. Bij mensen bij wie dat onderscheid is
 opgeheven, is er sprake van Verlichting - oftewel: de 'Awakening' van Satan,
 van Orthos - de Dode Hond - is een feit. Vervolgens gaat het snel bergafwaarts
 met hen en geraken ze ernstig in de war....

 Dit zou best wel eens het ultieme geheim van de Vrijmetselarij kunnen zijn.