artikel: We're clueless as to the meaning of Europe's Great Migration

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Sat Jul 12 17:55:40 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 12-07-08 heeft Martijn Meijering<mmeijeri at xs4all.nl> het volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
>  Hallo lijsters,
>
>  Op news.google.com zag ik net een interessant artikel van de duitse
>  econoom Hans Werner Sinn over migratie in de EU en brain drain naar
>  engelstalige landen.

Dat moet al hebben plaatsgevonden, kijk maar:

http://www.elsevier.nl/web/10195390/Brussels-Blog/Waarom-laat-Den-Haag-EU-gelden-glippen.htm?rss=true
"
Waarom laat Den Haag EU-gelden glippen?

zaterdag 12 juli 2008 11:49

De Structuur- en Cohesiefondsen van de Europese Unie zijn niet
populair bij het Nederlandse ministerie van Financiën. De fondsen zijn
bedoeld voor Europese bijdragen aan regionaal beleid en sociaal beleid
in de lidstaten. Eigenlijk vinden ze bij Financiën dat de EU alleen
geld zou moeten geven voor zulk beleid in arme lidstaten.

Dat vinden ze in wel meer ministeries van Financiën, zoals in het
Verenigd Koninkrijk of Zweden, maar nooit kreeg die aanpak voldoende
draagvlak in de Europese Unie als geheel. En dus zijn er miljarden
voor de structuur- en cohesiefondsen uitgetrokken, en kan ook een rijk
land als Nederland daarop een beroep doen.

Moeite
Binnen vooraf afgesproken grenzen. Nederland claimde vorig jaar 1,9
miljard euro aan Europees geld, waarvan 251 miljoen
structuurfondsgeld. Veruit het meeste EU-geld dat weer via Den Haag
terugvloeit betreft het landbouwbeleid.

Niet veel, op een Nederlandse rijksbegroting van meer dan 160 miljard
euro. Maar toch mooi meegenomen. Zeker voor wie bedenkt hoeveel moeite
de regering heeft gedaan om de nettobijdrage van Nederland aan het
Europese budget (het verschil tussen wat de schatkist aan de EU
overdraagt en wat Nederland van de EU krijgt) in te dammen.

Alleen, waarom heeft de Nederlandse overheid er dan zoveel moeite mee
om dat Europese geld waar het recht op heeft uitgegeven te krijgen?
Voornamelijk waar het om de structuurfondsen gaat.

Verspeeld
Eind juni publiceerde de Europese Commissie zijn financiële verslag
over 2007. Met een terugblik over voorgaande jaren.

Daaruit blijkt dat Nederland afgelopen jaar volgens de berekeningen
van de Commissie 19,9 miljoen euro voorgoed verspeelde. In de Europese
regels is de termijn gesteld dat twee jaar na het begrotingsjaar het
begrootte geld moet zijn vastgelegd voor aangewezen uitgaven. De
Nederlandse autoriteiten waren er niet tijdig in geslaagd voor dit
bedrag een binnen die EU-regels passende bestemming te vinden.

Meer verlies
Er hangt misschien nog meer verlies boven de markt. Uit een
afzonderlijk rapport met meer details over de uitvoering van de
Structuur- en Cohesiefondsen blijkt dat geen land zoveel van het voor
hem beschikbare EU-geld uit de jaren 2002 tot en met 2006 nog niet had
uitgegeven: 44,4 procent. De meeste landen hadden al veel meer
uitgegeven, Ierland, Zweden, Oostenrijk, Duitsland en Finland
tenminste 85 procent van waar zij aanspraak op konden maken.

In 2007 bouwde Nederland meteen een nieuwe achterstand op, omdat het
traag startte met programma's die vallen onder de regels van het
Europees Sociaal Fonds. Zou Den Haag zo'n ingebouwde hekel aan die
Europese fondsen hebben dat het slechts met moeite ertoe komt om de
nodige programma's te verzinnen waarmee het geld kan worden
binnengehaald?
"

Kortom: Dit (ASO) Kabinet verkwanseld Europees onze belangen ...

Henk Elegeert