Het Raadsel van de Wip

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jul 9 09:02:17 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/7/9, Marcel van Dalen <m.dalen10 at chello.nl>:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Maar heeft Jack de Vries Van Vollenhoven al gevraagd?

Weet ik niet. Zoals ik het ´lees´ gaat hij dat zelf doen.

> Of wil het kabinet dat niet?

Die wachten op een rapport over hoe `Fatsoen moet je doen´ moet worden
geinterpreteerd? ;)

Serieuzer:
28 844 Integriteitsbeleid openbaar bestuur en politie
31 200 VII Vaststelling van de begrotingsstaten van het
Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties (VII) voor het jaar 2008
Nr. 20 VERSLAG VAN EEN ALGEMEEN OVERLEG
Vastgesteld 23 juni 2008

"
De minister heeft toegezegd om erop toe te zien dat voor de bekende
klokkenluiders Bos, Schaap en Spijkers een goede regeling wordt
getroffen.

Over de problemen van Bos, Schaap en Spijkers moet de minister de Kamer voor
de zomer kunnen melden dat bevredigende oplossingen zijn gevonden.

Naar aanleiding van dit advies zal het kabinet een standpunt innemen.
De positie van de klokkenluiders Bos, Schaap en Spijkers is door de
hoogste ambtenaar op dit terrein van het ministerie van BZK aan de orde
gesteld bij de ministeries waar de desbetreffende kwesties spelen. Aan de
betrokken ministeries is gevraagd om een uiterste poging te doen om
deze zaken tot een goed einde te brengen. In deze drie kwesties is op deze
manier geïntervenieerd, omdat het hierbij gaat om erkende klokkenluiders
die de samenleving een grote dienst hebben bewezen, maar door hun
melding persoonlijk een onevenredig zware last hebben ervaren. Bovendien
heeft de overheid in deze kwesties toezeggingen gedaan die weliswaar
op papier zijn nagekomen, maar niet tot het gewenste effect hebben
geleid. De minister van BZK is hiervoor een inspanningsverplichting
aangegaan, maar de direct betrokken ministeries blijven verantwoordelijk
voor deze uiterste poging. Over de vraag hoe de kwestie rond de heer
Schaap voor beide partijen op een goede manier kan worden opgelost,
vindt op 28 mei een gesprek plaats. Het ministerie van EZ voert een nader
gesprek over de situatie van de heer Bos. Daarbij «kijkt BZK mee». Het
ministerie van Defensie werkt serieus aan een oplossing van de problemen
van de heer Spijkers. Voor de zomer zal de Kamer nog eens namens
de betrokken ministeries worden geïnformeerd over de stand van zaken in
de drie kwesties. Op verzoek van de mensen die het betreft, gebeurt dit
slechts in algemene bewoordingen.
De minister acht zich niet in staat om de problemen van alle andere,
minder bekende gedupeerde klokkenluiders op te lossen.

Toezeggingen
– De Kamer ontvangt voor het zomerreces een brief over de stand van
zaken rond de afhandeling van de problemen van de klokkenluiders
Bos, Schaap en Spijkers.
"

Zomerreces:
"
donderdag 3 juli 2008

De Tweede Kamer is met zomerreces. De eerstvolgende vergadering is op
dinsdag 2 september 2008.
"

"
Stemming 17. Stemming over: aangehouden motie ingediend bij het VAO
Klokkenluiders 28 844, nr. 15 (gewijzigd) -de gewijzigde motie-Van
Raak over het maken van afspraken met Ad Bos, Paul Schaap en Fred
Spijkers
AANG
"

20080522 besluit BZK extra_tcm118-159897.doc
"