Het Raadsel van de Wip

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jul 9 00:50:09 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Marcèl,

http://www.overheidsmanagement.nl/nieuws/id1668-42310/ter_horst_melding_klokkenluider_vertrouwelijk.html
"
Ter Horst: melding klokkenluider vertrouwelijk

De vertrouwelijkheid van een melding over een misstand binnen de
rijksoverheid of de politie moet volledig gewaarborgd zijn, vindt
minister Guusje ter Horst (BZK).

Om die reden wil ze dat een vertrouwenspersoon integriteit de
mogelijkheid krijgt de identiteit van de melder op diens verzoek af te
schermen. De maatregel is onderdeel van een pakket om binnen de
rijksoverheid en de politie het intern melden en opsporen van
misstanden te bevorderen en klokkenluiders beter te beschermen.

Reïntegratiebureau
Ook komt er een fonds om klokkenluiders die in de financiële problemen
geraken te kunnen helpen. In een toelichting zei ze ook dat de
kwesties rond de klokkenluiders Ad Bos (bouwfraude), Paul Schaap
(kernreactor Petten) en Fred Spijkers (Defensie) vlotgetrokken zullen
worden. Met Ad Bos zijn al afspraken gemaakt over het in de arm nemen
van een reïntegratiebureau. Deze zaak wordt afgehandeld door het
ministerie van Economische Zaken. Het NOS-journaal meldde gisteren
overigens dat Bos sceptisch is over mogelijke afspraken.

Doofpotaffaire
Ter Horst gaat ervan uit dat er in de twee andere zaken ook afspraken
gemaakt kunnen worden. Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie) heeft
gezegd dat hij met een oplossing komt in de kwestie-Spijkers, die een
doofpotaffaire over ondeugdelijke mijnen aan de orde stelde. Volgens
een woordvoerder van Defensie wordt daar nu aan gewerkt. Spijkers zegt
hierop van niets te weten: 'Ik heb geen contact gehad met Defensie. Er
is niets geregeld en er is mij ook geen voorstel gedaan.'

Weinig garantie
Eerder bleek uit onderzoek dat de bestaande regelingen voor
klokkenluiders bij de overheid tekortschieten. Zo bleek een derde van
de vermoedens van misstanden intern niet te worden gemeld. Daarnaast
bieden de regelingen nauwelijks rechtsbescherming en te weinig
garantie op een vertrouwelijke behandeling van de klacht.

Onafhankelijk instituut
Melders mogen echter geen nadelige gevolgen ondervinden, aldus Ter
Horst donderdag. De minister vindt bovendien een onafhankelijk
instituut van groot belang. Daar kan een klokkenluider terecht als hij
geen gehoor vindt binnen zijn eigen organisatie of daar geen
vertrouwen in heeft.

Commissie integriteit overheid
De bestaande Commissie integriteit overheid functioneert volgens haar
onvoldoende. Ter Horst overweegt daarom de commissie te versterken of
haar taken over te dragen aan de Nationale Ombudsman. Pieter van
Vollenhoven, die bereid was te bemiddelen in het geval-Spijkers, hoeft
daarbij geen rol te spelen, aldus ter Horst.
"

Het laatste lijkt me dus: "Staatssecretaris Jack de Vries (Defensie)
heeft gezegd dat hij met een oplossing komt in de kwestie-Spijkers,
die een doofpotaffaire over ondeugdelijke mijnen aan de orde stelde.
Volgens een woordvoerder van Defensie wordt daar nu aan gewerkt."

Vraag is: Is dit zo, en waarom horen we niets (meer)?

Henk Elegeert