diep gezonken

Thu Jul 3 08:47:35 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Tjerk, opnieuw kom je met geen enkel argument. Ik kan zo weinig met wat je
opmerkt...

Geef dan een *alternatieve verklaring* waarom Timmermans een Geel bandje
om z'n pols heeft, geef een *alternatieve verklaring* waarom hij zich
tussen de sterrenbeelden (letterlijk: sterrenbeelden, beelden van sterren
op een stokje) laat fotograferen. Geef een verklaring voor de rare websites
van Boris van der Ham, voor rare titels van en voor piramides in programma's
van D66, geef een alternatieve verklaring voor het gedrag van Dittrich en
van der Laan... Waarom viel Balkende-II op het laatst-mogelijke moment
voordat Sirius de Zon inhaalde en waarom is dat moment voor Vrijmetselaars
dermate belangrijk dat je het *overal* in onze wereld ziet ?

Ik kan daar wel een verklaring geven - dat die verklaring idioot is, zal ik
niet ontkennen; maar de idioterie ligt bij de genoemde personen. Idem dito
de quasi-demonstranten voor de vrijheid van meningsuiting die in het geweer
komen op de dag Sirius de Zon paseert. Ook dat is een idiote verklaring (en
het is *dezelfde verklaring*) maar de demonstranten hebben een Zonsverduis-
tering die *hetzelfde betekent* op hun website, niet ik. Vraag jezelf dan af
waarom ze dat doen. En geef daarvoor een andere verklaring dan dat ze Mer-
curius aanbidden. Waarom staat Mercurius op de beurs in Amsterdam en is
het plafond van dezelfde beurs Geel ?

>Ik zie geen dode hond, ik zie geen Egyptische historische uitleg hiervan,

 Afgezien van dat die Dode Hond van de week op de website van de JD stond
 (je had het deze keer *kunnen* zien) heb ik zoiets van: dan moet je lezen
 wat ik schrijf. Natuurlijk *zie* je niets - dat is nu juist de bedoeling.
 Het gaat om het *zien (doorzien) van betekenissen* en die zie je of je ziet
 ze niet. Het gaat om waken vs. slapen, om de twee ogen van Horus.

 Kijk om je heen en je ziet het, maar je moet omzien naar *betekenissen*.
 Een enkele keer kan je het echt zien - bijvoorbeeld het grafmonument voor
 George Washington is de vuurtoren van Alexandrie en daarvoor ziet men de
 twee symbolen van de Vrijmetselarij. De Vuurtoren zelf staat eveneens sym-
 bool voor de Vrijmetselarij, maar dat is weer een verborgen betekenis (die
 gaat ondermeer over de Pharos van Alexandrie).

 Ik zag die betekenissen voorheen ook niet, nu wel, en inmiddels weet ik dat
 er meer mensen zijn die ze zijn gaan zien. Zonder daar zelf in te geloven
 (want dat is belangrijk: ik ben scepticus en geen gelovige). Ik val het
 geloof in Mercurius juist aan met als voornaamste reden dat het een geheim
 geloof is (het is 'Hermetisch' - waarbij Hermes Mercurius zij) en een ge-
 loof dat uit is op de vernietiging van mensen (Franse revolutie, Nazi's,
 Neoconservatief Amerika, kwakzalvers, enzovoort, enzovoort).

 Anderen hiervan overtuigen kan niet, ik kan slechts zeggen welke beteke-
 nissen waar te zien zijn en hoe je betekenissen kan zien. En ik kan wijzen
 op kunstuitingen die hierover gaan... '1984' van Orwell, de romans van
 Wyndham, TV-series als 'Twin Peaks', 'The Prisoner', Magnum PI', 'James
 Bond'-films, de albums van Kuifje, enzovoort, enzovoort) - materiaal te
 over. En vervolgens (door)zie je het wel of je (door)ziet het niet...

 Voor ons als leden van D66 is dat van belang omdat ze in D66 spelen. D66
 ging er bijna aan kapot - stond vlak voor de laatste verkiezingen op '0'
 zetels. Als Pechtold er niet geweest was, dan bestond D66 nu niet meer.

>ik zie geen door amfetamines opgeblazen sportheld als Heracles, die door
>jou -geel van jalousie- alles heeft bedacht

 ??

 Herakles is van belang omdat er bij de geboorte en dood (apotheosis) van
 Herakles dingen spelen die we thans als betekenis tegenkomen. Het 10e
 werk van Herakles is van belang omdat hij daarin de Dode Hond slacht en
 de Zuilen van Herakles opricht (in Spanje en Afrika, aan weerszijden van
 de Straat van Gibraltar). Ook dit klinkt weer idioot, maar daarvoor moet
 je opnieuw niet bij mij zijn maar bij degenen die deze betekenissen han-
 teren in hun bouwstukken en raadsels. Ik kan niet helpen dat ze niet goed
 bij hun hoofd zijn.

 Zie de raadsels en los ze op totdat je - net als bij een legpuzzel - zelf
 het plaatje ziet (daar heb je mij niet voor nodig). De raadsels worden je
 aangereikt in de bovenstaande kunstuitingen. Wederom geldt: je ziet ze of
 je ziet ze niet.

 Als je de raadsels eenmaal ziet, dan kan je ze oplossen. Dat oplossen, het
 zien van betekenissen, is dan niet erg moeilijk meer. Zoek naar sleutels
 (clues) in Wikipedia en leg die aan elkaar als bij een legpuzzel (dat aan
 elkaar leggen is de alchimie). Als je het plaatje ziet, dan heb je de
 betekenis gezien.

 Populaire sleutels zijn de attributen van Goden uit de Grieks/Egyptische
 mythologie, Egyptische namen voor Griekse Goden en vice versa, bouwwerken
 uit de Oudheid, kunstuitingen, de Franse/Amerikaanse revolutie. Koop Twin
 Peaks, daar komen ze *achter elkaar* voorbij... Heel belangrijk: gebruik
 wetenschappelijke bronnen, geen occulte. In Deel 16 van 'The Prisoner'
 wordt het zelfs in de film uitgelegd (maar ook dat moet men weer doorzien)
 hoe het gaat aan de hand van Shakespeare (zoals hierboven staat, dus).

 Het zoeken naar sleutels en het maken van het puzzeltje is best aardig
 hoor. Datgene dat men vindt, is daarentegen weerzinwekkend.