Rookverbod

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Tue Jul 1 09:37:47 CEST 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/7/1, Fritz van Rikxoort <fritz at rikxoort.demon.nl>:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Precies, Henk,

Dank je, Fritz.

>  Als je vergelijkt waar roken binnen georganiseerd mag worden,
>  bijvoorbeeld kleine zaken deels roken toelaten en deels rookvrij zijn,
>  gaat het beter, Spanje is een voorbeeld.

Dit land denkt alles met regeltjes op te kunnen lossen, en dat gaat
ernstig ten koste van een samenleving waarin er steeds minder met
elkaar rekening wordt gehouden. De redenen doen er niet meer toe, het
is de ´Fatsoen moet je doen´ van Balkenende´s-norm (alles maar
wettelijk willen regelen) die dit land verder verziekt en verstikt.

>  Waar de meerderheid is doorgeslagen, zoals nu hier,
>  balen niet-rokers van de extra overlast op terrassen en op straat.

Precies Fritz. De ´terreur´ van de ´stinkdiertjes´ zal voortaan
heersen op de terrassen. Opgejaagd, en niet langer bereid tot
compromissen ... hebben anderen het nakijken.

Kortom: "Fatsoen moet je doen", faalt zelf, maar de (over)last moet
maar door anderen in de maatsachappij worden gedragen. Zo bereidt onze
Minister Predikant zowel de reden, als diens (eigen) preek voor. Een
vicieuze cirkel waar ie dit land in gevangen houdt.

>  Het is als met elk onderwerp, laat geen oplossingen toe,
>  en je oefent terreur uit en problemen verplaatsen
>  naar waar ze nou juist wel overlast geven.

Dat is de situatie nu, idd.

>  Maar ja, meerderheden verketteren graag minderheden,
>  minderheden zouden het net zo graag doen.

Allemaal gevolg van ´Fatsoen moet je doen´-normen, Fritz. Het
appelleert ook precies aan de verkeerde kant van de zaak, nl.
wantrouwen in het vermogen van mensen om zaken onderling op te lossen.
Ik hoor ook geen enkele terughoudendheid bij politici als het over dit
soort zaken gaat. Men trekt de macht naar zich toe het voor hen
weleens eventjes te zullen regelen. Niet dus, en is daarover
vervolgens quasie stomverbaast, maar heeft het antwoord al klaar,
nieuwe regels !!!

De ruimte voor burgers er zelf uit te kunnen komen is er daardoor
nauwelijks nog. Zelfs de aandacht daarvoor is nergens nog te vinden.
Lang leve het paternalisme. :))

>  Auto's verbieden is bijvoorbeeld makkelijker, zie Amsterdam,
>  waar linkse niet-autorijders dat zo graag doen,

Ik heb me destijds toen dat in Nijmegen ging spelen daar ook groen en
geel aan geergerd. Het discrimineren op dat soort van onnozelheden,
want lost het nu werkelijk iets op? NEEN !! Het verziekt slechts
verder het klimaat waarin men oplossingen dient te vinden.

>  dan bijdragen aan zuiniger en schonere auto's,
>  of vrachtwagens en bussen zuinig en schoon maken.

Ik herinner me dat ik Henk Vreekamp ooit heb uitgenodigd om dat soort
(vervoers) problemen eens beter in beeld te brengen. Eens te kijken
wat nu eigenlijk de werkelijk problemen zijn die door mensen ervaren
worden, en welke oplossingen er dan mogelijk (zouden kunnen) zijn.

>  En ondertussen laten ze de smeriger brommers en scooters met rust.
>  Niets bijdragen aan verbeteringen, slechts mensen met andere hobby's pesten.
>  Niet zorgen voor voldoende parkeerplaatsen,
>  maar goedkoop kiezers op straat vergunningen geven
>  en de niet-kiezers uit eigen gebied extreme tarieven heffen.

Wat zou er gebeuren als je je eindeloos voor niets (nou ja) van A naar
B kunt verplaatsen in zo´n binnenstad? De auto´s eruit, maar je kunt
er zo heen (binnen max 5min loopafstand een halte) in de
garage/parkeerplaats net buiten de stad als je naar een andere plaats
toe wilt?

Ik snap dat gedoe niet zo dat iedereen 1 of 2 auto´s wil, terwijl er
geen parkeerplaats over en/of te vinden is, en/of tegen hoge kosten,
en belasting voor de binnenstad. De irritatie die dat ook met zich
meebrengt. Dat moet toch echt veel beter op te lossen zijn ?!!

Hoeveel verkeersstromen zijn er nu werkelijk nodig in zo´n binnenstad?
Welke oplossing biedt de beste mogelijkheden. Ook als je je
individueel zou willen verplaatsen?

>  Je kan eindeloos doorgaan hoe dom Nederland is

En we trappen er zelf nog in ook, zoals Marc aantoond.

> en omgaat, met bijna elk onderwerp,

Zolang we opgescheept blijven zitten met deze conservatieve regeringen
veranderd er heel weinig, zo valt te vrezen, en wordt voorspelbaar dat
het nog veel erger met die ´de helft + 1 ´democratische´
beslissingen´,  maar non-oplossingen.

Henk Elegeert