D66 redt de Nederlandse film

Bert Bakker bertbakker7 at GMAIL.COM
Tue Jan 29 16:25:27 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Zuur stukje. Niet eens geestig. En vooral erg ongeïnformeerd.

De werkgelijkheid is dat D66 zich vanaf eind jaren negentig structureel
steeds weer ingezet heeft voor de Nederlandse film. Zowel de publieksfilm
als de artistieke film, de documentaire etc.
Soms doe je dingen samen met anderen, op andere momenten doen anderen dingen
met jou. Het filmbeleid is een voorbeeld van het laatste.
Eind jaren negentig waren het Gerrit Ybema, Aad Nuis en Hans Wijers die het
initiatief namen voor een regeling om de publieksfilm te ondersteunen.
Een paar jaar geleden wilde Balkenende 1 er vanaf, en ook onder Balkenende 2
was er een meerderheid in de Kamer om de (aanvankelijk problematische, maar
na enige jaren goed werkende) regeling, die bereik en kwaliteit van de
Nederlandse film drastisch had vergroot, af te schaffen.
Samen met Boris Dittrich heb ik toen in de onderhandelingen met CDA en VVD
over de wijzigingen vanuit de Kamer rondom de Miljoenennota een hard punt
gemaakt van handhaving van de regeling. Dat is gelukt.
Weer een jaar later heeft Medy van der Laan in het kabinet geld vrij weten
te maken voor versterking van middelen voor de artistieke, niet-commerciële
film.
Vorig jaar is de regeling omgezet in een nieuwe, onder behoud van de
middelen ervoor. Opnieuw: Medy, dit keer in samenwerking met de sector.
En nu dus weer een aantal initiatieven van Boris van der Ham.

Toch benieuwd hoe die film naar het boek van Jan Terlouw eruit komt te zien
;-)
Groeten,

Bert.

Op 29-01-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks <fluks at combidom.com> het volgende