Paus waarschuwt voor verleidingen wetenschap

Tue Jan 29 15:28:18 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Als ik toch even wat kanttekeningen mag maken...

* Volgens mij bestaat er geen 'Pauselijke Academie van Wetenschappen'.
  Het Vaticaan heeft wel iets als de 'Pontifical Academy of Science',
     http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_academies/acdscien/
  Op deze URL staat Gallilei als logo.

* Op,
     http://www.vatican.va/roman_curia/pontifical_academies/acdscien/2008/BOOKLET_10.pdf
  staat een conferentie aangekondigd over,
     Scientific Insights into the Evolution of the Universe and of Life
  Sprekers zijn ondermeer,        ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^
     Martin Rees
     Stephen Hawking
  ...dit is de *absolute wereldtop* en geen religieuze flauwekul...

Om de een of andere reden wordt altijd gedaan dat dit allemaal niet zou
deugen. Maar dat wordt beslist niet ondersteund door de feiten. Het
Vaticaan heeft een *goede naam* als het over dit soort dingen gaat. Dat
'trappen vanuit de wetenschap tegen het geloof' komt van mensen die in
het geheel niet thuis zijn in de wetenschap, die er een deterministisch
wereldbeeld op nahouden en die dat vervolgens projecteren op de religie.

Het is beslist niet zo dat religie en wetenschap elkaar zouden uitslui-
ten.