D66 redt de Nederlandse film

Tue Jan 29 12:22:29 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Bron:   Algemeen Dagblad
Datum:  29 januari 2008
Auteur: Ab Zagt

D66 redt de Nederlandse film
----------------------------

Natuurlijk is D66 de meest overbodige politieke partij die ooit in Nederland is
opgericht. Niemand zit toch te wachten op burgemeestersverkiezingen.

Kijk maar naar de genant lage opkomst in Utrecht en Eindhoven. En vergeet niet
dat een van de democratische pleitbezorgers van deze kostbare referenda - Thom
de Graaf - zo snel mogelijk op het pluche van Nijmegen ging zitten toen hij als
landelijk politicus was uitgerangeerd.

Tijdens het Filmfestival van Rotterdam afficheert D66 zich nu als de redder van
de Nederlandse film. In de dagkrant adverteert de kabouterpartij met teksten
als 'Druk van Democraten dwong regering bezuiniging Hubert Balsfonds terug te
draaien.'

Deze vorm van borstklopperij oogt vooral pijnlijk. Kijk eens hoe goed wij de
belangen van de Nederlandse film behartigen. Voor je het in de gaten hebt wil
D66 dat er een referendum onder het volk wordt gehouden over welke vaderlandse
producties in aanmerking komen voor financiele steun van de overheid.

Achterdochtig als ik ben, zoek ik naar motieven bij D66 om zich als de
filmpartij van Nederland te verkopen. Denken ze echt dat er veel potentiele
aanhangers onder de festivalbezoekers rondlopen? Die stemmen hoofdzakelijk
Groenlinks, SP en PvdA durf ik te wedden. Er moet iets anders achter steken.

Behalve het Hubert Balsfonds wil D66 dat meer geld naar de Nederlandse film-
industrie gaat. Documentaires, experimentele en commerciele films moeten
meer 'creatieve en financiele ruimte' krijgen roept het handjevol overgeble-
ven D66-kamerleden in koor.

Opeens schiet mij een kwaadaardige gedachte door het hoofd. Worden al deze
acties - zoals vaker bij deze partij - niet uit eigenbelang gevoerd? Want
welk boek wordt binnenkort met een behoorlijk budget (vier miljoen euro)
verfilmd ? De klassieker Oorlogswinter. Geschreven door ? Juist, Jan Terlouw,
een van de voormalige kopstukken van D66. Waarmee maar weer bewezen is dat
je politici nooit moet vertrouwen.

--------
(c) 2008 PCM