Burgemeestersreferendum dood en begraven

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Wed Jan 23 00:40:34 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Op 20-01-08 heeft Dr. Marc-Alexander Fluks<fluks at combidom.com> het
volgende geschreven:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Bron:   Noordhollands Dagblad
> Datum:  20 januari 2008
> Auteur: Hugo Schneider
>
> Gekozen burgemeester

Wordt (uiterst) vakkundig om zeep geholpen ....

> Het burgemeestersreferendum is dood en begraven. Weliswaar doen in Eindhoven
> twee kandidaten voor het burgemeestersschap nog hun uiterste best een
> schoonheidswedstrijd te winnen, maar dat zijn niet meer dan wat laatste
> stuiptrekkingen.

De schoonheidswedstrijd:
http://www.elsevier.nl/nieuws/laatste_24_uur/artikel/asp/artnr/189276/index.html
"
(Novum) - Burgemeesterskandidaat in Eindhoven Leen Verbeek (PvdA)
vindt het 'niet chic' dat burgemeester van Maastricht Gerd Leers (CDA)
zijn steun heeft uitgesproken voor zijn tegenstrever en partijgenoot
Rob van Gijzel. Dat bleek dinsdagavond tijdens het tweede en laatste
kandidatendebat in Eindhoven.

Verbeek zou zelf als burgemeester in dergelijke situatie zijn steun
nooit hebben uitgesproken. 'Dat zou ik nooit doen want het is een
interne aangelegenheid en het is niet verstandig je daarmee in te
laten.'
"

... aldus verziekt men idd verder dat waar men juist buiten zou moeten blijven.
De twee partijen, CDA en PvdA tonen eens temeer niets te willen weten
van vernieuwining/democratisering in dit land.

>  Een eerder referendum in Utrecht werd een complete mislukking,
> omdat er weinig te kiezen viel. Net zoals in Eindhoven mochten de inwoners van
> Utrecht kiezen tussen een kandidaat van de PvdA en een kandidaat van de ...
> PvdA.
>
> Zelfs de 'uitvinder' van het burgemeestersreferendum,

Volgens mij is dat een ´vinding´ van Bram Peper, met overigens m.i.
toen goede/oprechte bedoelingen, nl. tijdwinst maken voor de echte
structurele verandering in de grondwet.

De politiek heeft de kans gegrepen tot vanaf daar tot mislukken te doemen.

> oud-minister van
> bestuurlijke vernieuwing Thom de Graaf (D66), heeft de moed opgegeven.

En heeft D66 nu ook de moed opgegeven, of staat ze nog steeds voor
democratische hervormingen?

> In het weekblad Binnenlands Bestuur zegt hij dat het referendum niet langer 'een
> opstapje is naar de gekozen burgemeester, maar een afstapje'. En hoewel hij nog
> steeds graag zou zien dat de betrokkenheid van de burger bij de politiek
> toeneemt, ziet hij niets meer in het referendum. Afschaffen, is zijn advies.

Zat iemand op een/zijn advies te wachten?

> Minister Guusje ter Horst van binnenlandse zaken is inmiddels tot dezelfde
> conclusie gekomen. Zij heeft de subsidie voor het organiseren van referenda
> stopgezet.
>
> Over het fiasco van het burgemeestersreferendum hoeft niemand een traan te
> laten.

Klopt, in een dergelijke vorm is het opnieuw een erg ondemocratisch gedrocht.
Bovendien, het is duidelijk dat de politiek zelf de -verstikkende
bestuurscultuur-
niet wenst te wijzigen.

> In Eindhoven worden de kiezers bedrogen als gesuggereerd wordt dat een
> gekozen burgemeester het verschil kan maken. De werkelijkheid is dat een
> burgemeester, behalve over openbare orde en veiligheid,

Wie roept die dan wanneer en waarover ter verantwoording? En wat als
de driehoek verder slappe knieën blijkt te hebben?  Of - eentje daaruit -
zich politiek inspant in de richting van een gewenst besluit(vorming)?

> in een gemeente vrijwel niets te vertellen heeft.

Burgemeester, afschaffen dan maar? Niets verzet zich dan toch tegen
een roulerend voorzitterschap van zowel de raadsvoorzitter en van het
college, wel?
Het zou zeer bijdragen tot veel meer transparantie en tevens verantwoording.....

Henk Elegeert