Wijers over verf

Antid Oto aorta at HOME.NL
Tue Jan 22 15:03:49 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

Aris B. wrote:
> Ik zou er niet te snel lacherig over doen; in samenhang mert nieuwe
> metalige stoffen als "Glare" (het meerlagige metraal voor de
> vliegtuigbouw van Stork/Fokker)is het zeer wel mogelijk dat een coating
> (want dat is verf ook) hitte-werend en versterkend kan zijn.

Dan nog, hoe komt hij bij de bewering dat het minstens 1 uur scheelt?
Zouden ze dat bij TNO getest hebben ofzo?

>   Ook zonder deze verf hielden de torens van het WTC het nog drie uur
> uit na de impact van de twee vliegtuigen, hoewel achteraf duidelijk werd
> dat de twee torens feitelijk steunden op twee vierkante kokers van
> stalen draagbalk-constructies  (met geen steunbalken binnenin die
> kokers)die door de impact van de vliegtuigbotsing zwaar verzwakt werd.
> Pas tegen half zes (Nederlasndse tijd) stortten de torens in, terwijl de
> borsingen rond twee uur 'smiddags geweest waren.

En de helikopters bleven uit. Ze kunnen beter de mensen standaard van
parachutes voorzien, zoals al eerder geopperd is, dan gokken op de
betrouwbaarheid van de coating...

> Wall Street is typische 19de eeuwse monumentale architectuur met een
> voorkant van blank marmer; daar valt weinig te verven...

Hoe dan ook, ze hebben nog een half uur om snel een laagje aan te
brengen, binnenkant danwel buitenkant. Alhoewel, de hysterisch geraakte
FED heeft de rente met inmiddels 75 basispunten verlaagt. Dat zal het
ingrijpen van plunge protection teams wellicht overbodig maken. De euro
veert meteen weer op, waardoor Pechtold weer kan glimlachen.