De Graaf tegen burgemeestersreferendum

Henk Elegeert hmje at HOME.NL
Fri Jan 18 19:05:32 CET 2008

REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl

2008/1/18, Bert Bakker <bertbakker7 at gmail.com>:
> REPLY TO: D66 at nic.surfnet.nl
>
> Nou zeg.

Precies ....

> Het burgemeestersreferendum is er ooit gekomen als opstapje naar de
> gekozen burgemeester.

Bert,  kom nou. Het was bedoeld als afstapje, misschien niet door
iedereen bij D66, maar daarbuiten ..... Je gelooft toch echt zelf niet
dat men bezig was met een opstapje?

> Die moest nog op zich laten wachten (want er waren
> grondwetswijzigingen en normale wetgeving voor nodig), en om alvast iets
> neer te zetten, en eraan gewend te raken, is het burgemeestersreferendum
> bedacht.

Om anderen de kans te bieden dat - waar men al niet aan wilde - verder
te verzieken.

> Nu de echte gekozen burgemeester is gesneuveld is het 'opstapje' in snel
> tempo verworden tot een instrument waarvan bestuurders en
> vertrouwenscommissies in wezen misbruik maken.

Kortom Bert,  D66 heeft men met een kluitje het riet ingestuurd.

>  Zie Utrecht, zie Eindhoven.
> Directe democratie krijgt er alleen maar een slechte naam van.

Precies .... De gevestigde hebben daar alla belang bij. Kijk maar naar
de bestuurlijke vernieuwing, Bert.

Zwolle:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/?id=80850

"
SP Zwolle doet niet mee aan debat
18-1-2008 14:21:31

De SP in Zwolle doet maandagavond niet mee aan het debat van de
gemeenteraad over dualisme en democratie.

De SP zegt dat er geen burgers bij betrokken worden en zet daarom
vraagtekens bij het democratisch gehalte van het debat. Volgens de
partij zijn er vooraf afspraken gemaakt door de collegepartijen en
ontbreekt de brede maatschappelijke discussie over het functioneren
van de lokale politiek. Als alternatief brengt de SP maandagavond een
werkbezoek aan de wijk Dieze in Zwolle.
"

Ik had eerder een betere link, maar kan ´em even niet zo snel meer vinden.....

> Ik vind de
> kwalificatie van Thom (van opstapje naar afstapje) daarom zeer gekozen en
> ben het er ook zeer mee eens.

Te voorzichtig?

> Referenda zijn overigens sowieso een slecht idee, wanneer en zolang politici
> er zelf mee aan de haal kunnen gaan. Dat gold ook voor het
> Europa-referendum. Een echt, goed referendum is een instrument in de handen
> van mensen zelf, met beslissende kracht, en niet een veredelde opiniepeiling
> in handen van politici. Die hebben al instrumenten genoeg.

Helemaal mee eens, Bert. Kortom?

> Kortom: Thom zegt: geef mij 'the real thing',

Helemaal eens, maar waarom hoort niemand nog iets over die
democratische instrumenten van D66? Waarom stapt iemand die het
boegbeeld vormde voor dat instrumentarium zelf zo het
burgemeestersambt in?

> maar laat dat niet besmetten
> door het misbruikte burgemeestersreferendum. Terecht.

Die keuze had toch ook eerder al gemaakt kunnen worden, Bert ?

Zegt dat veel, zo niet alles over de D66?

Henk Elegeert